
Schoolweging
De schoolweging van Vuurvogel Bergschenhoek is 31,23 , met een spreiding van 7,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school scoort uitstekend op het fundamenteel niveau met 95,6%, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit toont aan dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden voor taal en rekenen goed beheersen, zoals beschreven in het kwaliteitshandvest van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
KBS Pius X behaalt met 57,4% een streefniveau-score die ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 53,8% uitkomt. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, specifiek gericht op de behoeften van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een evenwichtige verdeling: 21,15% havo en 13,46% vwo. Opvallend is het relatief hoge percentage combi-adviezen zoals havo/vwo (15,38%) en vmbo-(g)t/havo (9,62%), wat aansluit bij het beleid om leerlingen breed inzetbare doorstroommogelijkheden te bieden. Het praktijkonderwijsadvies blijft beperkt tot 0% tegen 1,01% regionaal.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Vuurvogel Bergschenhoek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de leerlingen goed te kunnen volgen hebben we een leerlingvolgsysteem (LOVS). Dit LOVS toetst tweemaal per jaar de aangeboden leerstof met een Cito toets. De Cito-toetsen worden vanaf groep 3 afgenomen in januari en juni. Deze toets laat zien hoe de leerling scoort t.o.v. leeftijdgenoten en is methode-onafhankelijk. Kinderen kunnen hierop een I (hoog) t/m een V (laag) scoren. Daarnaast volgen we de kinderen middels methodetoetsen die we voor de verschillende vakken gebruiken. De tussen- en eindresultaten worden in overleg met de specialisten en leerkrachten geanalyseerd en hier worden zo nodig acties op uitgezet.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 35,14% leerlingen boven advies overtreft KBS Pius X het landelijk gemiddelde (25,27%) aanzienlijk. Tegelijk ligt het percentage onderadviesers op 16,22%, iets hoger dan de benchmark (11,81%). Dit tweeledige beeld reflecteert de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie en het beleid om ambitieus doch realistisch te adviseren.
Sociale ontwikkeling
De sociale opbrengsten meten wij met SCOL. De resultaten worden bekeken en de acties worden verwerkt in de groepsoverzichten. Daarnaast is er een leerlingenraad om de leerlingen nog meer te betrekken bij het onderwijs. We kijken goed naar wat een groep of een individuele leerling nodig heeft en passen onze zorg hierop aan. Incidenteel worden er aan leerlingen of groepen extra trainingen aangeboden, zoals de Rots en Watertraining. Deze worden aangeboden door de gemeente, maar ook door ons eigen bestuur, de Laurentiusstichting. We hebben op school ook een pestprotocol. Dit pestprotocol bestaat uit een aantal stappen, die worden opgevolgd als er sprake is van pesten. LEES MINDER
Veiligheid en vertrouwen
Een welkom gevoel
Samen
Wat is de werkwijze van KBS Pius X voor sociale ontwikkeling?
Sociale opbrengsten zijn belangrijk voor KBS Pius X. Tweemaal per jaar wordt gemeten hoe leerlingen er op dit gebied voor staan met SCOL. De resultaten worden besproken tijdens groepsbesprekingen en de overdracht. Dit wordt vertaald in onderwijsbehoeften en stimulerende en belemmerende factoren. De school heeft een gedragsspecialist die samen met de leerkrachten de afname van de SCOL coördineert. De methode Kwink wordt ingezet voor sociaal-emotionele vorming, om te werken aan zaken die naar voren komen uit de SCOL of preventief.
Welke registratievorm(en) gebruikt KBS Pius X om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBS Pius X gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en de Monitor Sociale Veiligheid om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS Pius X?
KBS Pius X gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.