CNS-basisschool Wilhelmina
Hogeweg 23
6721 VD Bennekom

Schoolweging

Schoolweging
25.8
Spreiding
6.11

De schoolweging van Wilhelmina Bennekom is 25,80 , met een spreiding van 6,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,61% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score ligt ook boven het vergelijkingsgemiddelde van 96,61%, wat duidt op stevige basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

71,32% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 53,8%. Dit is significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 63,97%. De school weet hiermee een grote groep leerlingen tot hogere prestaties te stimuleren, mede dankzij maatwerk in differentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is hoog: 34,48% vwo-advies (vs. 18,61% regionaal) en 27,58% havo-advies of hoger. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0%, tegenover 1,01% in de regio. De focus op theoretische leerwegen onderstreept de academische ambitie, passend bij de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWilhelmina BennekomGemeente AmsterdamNederland
LIB175.83175.23178.9

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussenresultaten Naast het afnemen van methodegebonden toetsen wordt op CNS-basisschool Wilhelmina in de groepen 1/2 gebruik gemaakt van de methode "Kijk' https://www.bazalt.nl/expertise-kijk. In de groepen 3 tot en met 8 wordt gebruik gemaakt van de toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito, 'leerling in beeld'. https://cito.nl/onderwijs/primair-onderwijs/leerling-in-beeld-lvs/ Tijdens de groeps- en leerlingbespreking en het 2-jaarlijkse opbrengst gericht overleg worden de resultaten van de leerlingen besproken en nieuwe doelen gesteld. Deze doelen worden verwerkt in groepsplannen voor de lange termijn en de doelen voor de korte termijn en de uitwerking daarvan wordt geregistreerd in de instructietafelmap.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

80,65% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het regionaal gemiddelde van 62,93%. Slechts 3,23% zit onder advies (vs. 11,81% landelijk). De intensieve doorstroombegeleiding en hoge adviesniveaus verklaren deze positieve resultaten.

Sociale ontwikkeling

De Wilhelminaschool biedt kinderen veiligheid binnen hun leven en leren op school. De Wilhelminaschool biedt kinderen veiligheid binnen een vaste jaargroep in een groepslokaal. Regelmatig vinden groepsdoorbrekende activiteiten plaats, waardoor kinderen hun medeverantwoordelijkheid voor een veilige schoolomgeving beter leren ontdekken. De Wilhelminaschool biedt kinderen veiligheid in het leren. Kinderen mogen ervaren dat fouten maken bij leren hoort. Kinderen mogen op verschillende manieren leren, en kinderen leren samen. Leren vraagt om ondersteuning en structuur, maar ook om uitdaging en prikkeling van nieuwsgierigheid. De Wilhelminaschool kent duidelijke afspraken voor alle bij de school betrokkenen. Rust, regelmaat en structuur zijn voor ons belangrijke principes om tot een prettige leef- en leeromgeving te komen. De Wilhelminaschool is een Leefstijlschool. Dat betekent dat we met de methode Leefstijl kinderen instrumenten willen bieden om vaardigheden voor het leven te leren, waarin goed zijn voor elkaar een belangrijke basis is. LEES MINDER

Veiligheid

Zelfvertrouwen

Emotionele intelligentie

Wat is de werkwijze van CNS-basisschool Wilhelmina voor sociale ontwikkeling?

CNS-basisschool Wilhelmina is een Leefstijlschool en gebruikt de methode Leefstijl om kinderen vaardigheden te leren voor het leven, waarbij goed zijn voor elkaar een belangrijke basis is. Leefstijl werkt vanuit het gedachtegoed van het ‘Driecirkelmodel’, met als uitgangspunten: zelfvertrouwen, positief zelfbeeld, positieve feedback, verantwoordelijkheid, emotionele intelligentie, gevoelens verwoorden, omgaan met gevoelens, empathie en waarden. Thema's die behandeld worden zijn onder andere: De groep dat zijn wij!, Praten en luisteren, Ken je dat gevoel?, Ik vertrouw op mij!, Allemaal anders iedereen gelijk!, Lekker gezond en Samen Mediawijs.

Welke registratievorm(en) gebruikt CNS-basisschool Wilhelmina om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CNS-basisschool Wilhelmina gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Zien.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CNS-basisschool Wilhelmina?

CNS-basisschool Wilhelmina gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Leefstijl.