
Schoolweging
De schoolweging van Willem van Oranje School Barneveld is 29,92 , met een spreiding van 6,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
62,9% van de leerlingen bereikt het streefniveau, wat aanzienlijk hoger ligt dan de signaleringswaarde van 48,6%. Dit laat zien dat de school succesvol differentieert voor talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen kenmerken zich door een brede spreiding: 20,8% vmbo-k tot 16,7% vwo. Opvallend is het relatief hoge percentage havo-adviezen (29,2% vs. 16,1% regionaal). Dit past bij een school die inzet op doorstroommogelijkheden, zoals beschreven in het doorlopende ontwikkelingsperspectief.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Willem van Oranje School Barneveld | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.34 | 175.23 | 179.4 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op De Branding staat op groepsniveau de cyclus handelingsgericht werken centraal. Deze cyclus bestaat uit zes stappen die er voor zorgen dat tussenresultaten verwerkt worden in het plan van aanpak. De cyclus handelingsgericht werken bestaat uit de volgende stappen: 1. Evalueren van toetsgegevens methode en Leerling in Beeld (Cito). 2. Verzamelen in groepsoverzicht. 3. Signaleren van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeftes. 4. Benoemen van de specifieke onderwijsbehoeften en clusteren met leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften. 5. Opstellen van plan van aanpak. 6. Uitvoeren van plan van aanpak. De gegevens voor de tussenresultaten worden gehaald uit de methode toetsen die gemaakt worden op gebied van taal, ( begrijpend) lezen en rekenen. Ook wordt twee keer per jaar Leerling in Beeld (Cito) afgenomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat het sociale klimaat op De Branding Norschoten bijdraagt aan de ontwikkeling van eigenaarschap, verantwoordelijkheidsgevoel en respect voor elkaar. Kinderen leren aan de hand van de 7 gewoonten van 'The Leader in Me' hoe zij hier vorm aan kunnen geven. We gebruiken de Kanjertraining om deze ontwikkeling te versterken. De groepsleerkrachten van De Branding Norschoten voeren regelmatig kindgesprekken, zo kunnen zij de leerlingen begeleiden bij hun ontwikkeling. LEES MINDER
Eigenaarschap
Verantwoordelijkheid
Respect
Wat is de aanpak van Kindcentrum de Branding Norschoten voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum de Branding Norschoten werkt vanuit een pedagogische lijn gebaseerd op het gedachtegoed van Stephen Covey, bekend als 'The Leader in Me' of 'De 7 gewoonten van effectief leiderschap'. Kinderen leren 7 gewoonten om voorbereid te zijn op hun toekomst, wat leidt tot zelfsturing, samenwerking en verantwoordelijkheid nemen. De school gebruikt hetzelfde symbool van de boom van de 7 gewoonten van groep 1 tot 8: 1. Ik ben pro-actief, 2. Ik begin met het einddoel in gedachten, 3. Ik doe belangrijke dingen eerst, 4. Ik denk win-win, 5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden, 6. Creëer synergie, 7. Houd de zaag scherp. Het doel is dat kinderen ruimte en tijd krijgen om verantwoorde keuzes te maken en zich als mens te ontwikkelen.
Welke registratievormen gebruikt Kindcentrum de Branding Norschoten om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum de Branding Norschoten gebruikt Kanvas en Leerlijnen Jonge Kind om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum de Branding Norschoten?
Kindcentrum de Branding Norschoten gebruikt Kanjer trainingen en 'The Leader in Me' van Steven Covey voor sociaal-emotioneel leren.