
Schoolweging
De schoolweging van De Tweemaster Barendrecht is 30,96 , met een spreiding van 6,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,02% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat niet alleen ruim boven de landelijke inspectienorm (85%) ligt, maar ook het vergelijkingsgemiddelde (95,23%) overstijgt. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op het vmbo: 20,83% vmbo-b en 29,17% vmbo-(g)t. Het aandeel havo/vwo-advies (12,5%) ligt beduidend lager dan bij vergelijkbare scholen (27,54%). Het percentage praktijkonderwijs (4,17% vso) is wel hoger dan het regionaal gemiddelde (0,12%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Tweemaster Barendrecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
216.8 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leeropbrengsten worden cyclisch geanalyseerd en daarop wordt het handelen en leerstof aangepast. We maken gebruik van methodegebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen (CITO Leerling in Beeld en doorstroomtoets van Route 8) en natuurlijk observaties om de zachte opbrengsten in beeld te krijgen per leerling. De methodegebonden toetsen geven inzicht in hoeverre de kinderen de aangeboden leerstof beheersen op de kortere termijn. De methode-onafhankelijke toetsen (CITO-LIB) geven een beeld van het onderwijsniveau van de kinderen ten opzichte van hun leeftijdgenoten in Nederland. Hiermee kijken naar de beheersing van de leerstof op langere termijn gerelateerd aan de referentieniveaus. Twee keer per jaar worden de toetsresultaten van het CITO-Leerlingvolgsysteem geanalyseerd en het handelen van de leerkracht hierop aangepast.. Door middel van observatie en het invullen van Kindbegrip volgen wij de sociaal-emotionele ontwikkeling van iedere leerling. Ook hier kan handelingsgerichte aanpak uit voortvloeien.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 10,53% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 26,32% boven het advies uitkomt. Dit reflecteert een zorgvuldige adviesvorming, zoals beschreven in het doorstroomprotocol met tweeledige toetsing van harde en zachte data.
Sociale ontwikkeling
Samenwerken, samen leren en samen leven worden op allerlei manieren geoefend en voorgeleefd op de Tweemaster. Kinderen leren hoe zij hun mening mogen geven en conflicten kunnen oplossen. Zij kunnen in een veilige sfeer onderdeel zijn van een groep met respect en erkenning voor hun eigenheid. Kinderen leren wat helpend gedrag is en wat niet onder andere d.m.v. de SEO-methode Kwink.
Gelijkwaardigheid- vertrouwen-gelijke kansen.
Ontmoeting- plezier- samenwerken-respect
Vrijheid-verantwoordelijkheid-eigenheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Tweemaster voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Tweemaster observeert kinderen de gehele dag en beloont sociaal gewenst gedrag. Leerkrachten en ouders hebben hierbij een voorbeeldfunctie. Problemen worden besproken en er wordt gezamenlijk naar oplossingen gezocht, waarbij Kwink als leidraad dient. Daarnaast wordt minimaal één keer per jaar het volgsysteem Kindbegrip ingevuld en geanalyseerd. Op basis van de handelingstips gaat een leerkracht eventueel met een specifieke leerling aan de slag. Leerkrachtgedrag is essentieel bij het verhogen van de sociale opbrengsten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Tweemaster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Tweemaster gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Tweemaster?
Openbare Basisschool De Tweemaster gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.