Koningin Wilhelmina School (KWS)
Dalweg 11
3741 AT Baarn

Schoolweging

Schoolweging
26.25
Spreiding
6.38

De schoolweging van Koningin Wilhelmina School Baarn is 26,25 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde (96,7%) en ver boven de vereiste 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder het vergelijkingsgemiddelde (63,3%), maar ruim boven de signaleringswaarde van 51,8%. Dit toont dat de school effectief differentieert, maar nog potentiële ruimte heeft voor optimalisatie van taal- en rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft nadrukkelijk hogere adviezen: 22,7% vmbo-(g)t (vs. 16,5% regio) en 18,2% vwo (vergelijkbaar met regio). De praktische leerwegen blijven beperkt (9,1% vmbo-b/k), wat aansluit bij het profiel van een theoretisch georiënteerde populatie. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen zoals havo/vwo (13,6%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKoningin Wilhelmina School BaarnGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Dir schooljaar gaan we met de landelijk genormeerde volgtoetsen werken van het IEP toetspakket. Hiermee volgen we of de kinderen groeien in hun ontwikkeling en checken we of het kind op koers ligt. We kunnen ook zien of de leerkracht de doelen haalt die zij/hij zichzelf gesteld heeft. We zetten de toetsen in als hulpmiddel en niet als doel op zich. Toetsen helpen ons om te zien of we op de goede weg zijn en kunnen ons helpen aan ouders te laten zien waar kinderen zich bevinden in hun ontwikkeling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

16% van de oud-leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de relatief hoge adviezen. Desondanks scoort 20% boven advies, wat de doorstroomkwaliteit benadrukt. De school zet in op nauwgezet monitoren, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Leerlingen zitten op school om te leren. Ze zijn pas in staat om te leren en zichzelf te ontwikkelen als ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Daarvoor is het nodig dat ze zich kwetsbaar kunnen opstellen, dat ze zich gezien en geaccepteerd voelen en dat ze het gevoel hebben erbij te horen. Zorgen voor sociale veiligheid gaat dus over méér dan het tegengaan van onveiligheid. Leerlingen hebben ruimte nodig om te mogen ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om te leren verantwoordelijkheid te nemen en daarop te worden aangesproken. Voor leerlingen is de school niet alleen de plek waar ze lesstof leren, maar ook de plek waar zij leeftijdsgenoten ontmoeten en waar zij kennismaken met de samenleving en verschillen in normen, waarden en omgangsvormen. Het onderhouden van ons veiligheidsbeleid is daarom een speerpunt in onze school. We werken met de methode Vreedzaam. Ouders, kinderen en leerkrachten weten wat er verwacht wordt en waar ze aan toe zijn. In de tevredenheidspeilingen voor ouders, leerlingen en leerkrachten scoren wij goed op dit belangrijke punt. LEES MINDER

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Relatie

Wat is de werkwijze van Koningin Wilhelmina School (KWS) voor sociale ontwikkeling?

De Koningin Wilhelmina School (KWS) is een 'Vreedzame school', wat een manier van omgang met elkaar is die aansluit bij de visie van de school. De school wil kinderen opvoeden tot betrouwbare partners in de samenleving. Om de week is er een viering met de hele school, verzorgd door een groep. Ouders van kinderen in deze groep zijn uitgenodigd. Er wordt gezongen, verteld en de week wordt doorgenomen. Vaak worden verhalen uit de Bijbel als inspiratiebron gebruikt en gekoppeld aan een maatschappelijk thema. De oudere kinderen dragen de zorg voor de jongere kinderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Koningin Wilhelmina School (KWS) om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Koningin Wilhelmina School (KWS) gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Sociaal Emotionele Vragenlijst, Leerlingtevredenheidspeiling WMK en Leerlingtevredenheidspeiling Vensters PO.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Koningin Wilhelmina School (KWS)?

Koningin Wilhelmina School (KWS) gebruikt de methode Vreedzame School voor sociaal-emotioneel leren.