Amalia Astroschool voor Christelijk Basisonderwijs
Parkstraat 30
3743 EE Baarn

Schoolweging

Schoolweging
23.99
Spreiding
5.47

De schoolweging van Amalia Astroschool is 23,99 , met een spreiding van 5,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit, ondanks een kleine daling (-0.6%) t.o.v. vergelijkbare scholen. De gecombineerde taal-/rekenmethodiek en wekelijkse monitoring (zoals vermeld in het schoolplan) dragen hieraan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

66.85% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 56.2%. Dit illustreert effectieve differentiatie, vooral gezien 62.09% van de leerlingen in 2023-2024 het hogere niveau haalde. De school presteert hier 1.3% onder vergelijkbare scholen, wat past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 23.99).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Duidelijke focus op theoretische leerwegen: 23.4% vwo-advies (vs. 18.6% regio) en 21.3% havo-advies. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (32% vmbo-(g)t/havo en havo/vwo), wat past bij het adaptieve adviesmodel. Praktijkonderwijs blijft met 0% lager dan regionale benchmarks (1.01%), mogelijk door selectief intakebeleid.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAmalia AstroschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De data waarop het eerste en tweede rapport gereed zijn, zijn vrijdag 15 februari 2024 en vrijdag 28 juni 2024. In november zullen we voor ouders/verzorgers een deel van het ouderportaal openzetten zodat zij een indicatie hebben van hoe het gaat met hun kind. Er zijn tot dan toe alleen methodegebonden resultaten in te zien. In de rapporten ziet u ook resultaten van de CITO toetsen. Hiermee volgen we de cognitieve ontwikkeling op het gebied van taal, lezen en rekenen aan de hand van landelijk genormeerde toetsen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

20% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk), mogelijk verklaard door de hoge ambitiegraad in adviesgeving. Tegelijk scoort 80% op of boven advies, waarvan 20% uitgesproken hoger. Dit sluit aan bij de combinatie van gedegen advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het 'VO-transitietraject'.

Sociale ontwikkeling

Op de school wordt actief gebruik gemaakt van een omgangs­protocol. Hierin staat beschreven hoe we op school met elkaar willen omgaan. Dit kunt u terugvinden in het schoolplan 2020-2023. Verder werken we met Kwink, een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling. We houden u via de nieuwsbrief op de hoogte over de schoolbrede lessen die op niveau in de verschillende groepen worden aangeboden. Verder ziet u posters in de school hangen over de “Kwink van de week”. Tevens is er een speciale site voor ouders om de thema’s te kunnen volgen: https://www.kwinkopschool.nl/wat-is-kwink/voor-ouders/ Als school willen wij een veilige en geborgen omgeving bieden waarin de leerling zich geaccepteerd voelt en ruimte ervaart om zich verder te ontwikkelen op sociaal/­emotioneel, cognitief, creatief en cultureel gebied. De school wil op deze terreinen de individuele leerling stimuleren en uitdagen. In dit streven gaan we uit van het unieke van elk kind en proberen we aan de individuele verschillen in benadering en werkwijze tegemoet te komen. Niemand is gelijk, maar wel gelijkwaardig. Wij streven ernaar om iedere leerling zoveel mogelijk binnen het leerstofjaarklassensysteem op te vangen. In de groep wordt gedifferentieerd naar leerling, tempo en leerstof. De Amalia-Astroschool wil een onderwijsleersituatie scheppen waarbinnen de individuele leerling een ononderbroken ontwikkelingslijn kan volgen, zoals ook wettelijk is voorgeschreven. Daarmee komen we steeds meer terecht in een concept waarin we het onderwijs afstemmen op de leer- en ontwikkelingsbehoeften van alle leerlingen. Onderwerpen als ‘zelfstandig werken’, ‘effectieve instructie’, dag- en weektaken zijn facetten in dit proces welke in school zichtbaar zijn. We werken inmiddels een aantal jaren volgens de 1-zorgroute. Hierdoor proberen we te komen tot betere afstemming van leerkracht, leerling en leerstofaanbod. Het kind groeit op in een multiculturele samenleving. We zien het als een taak van de school om het kind hierop voor te bereiden. De facetten van een multi­culturele samenleving worden dan ook integraal via onze methodes, de actualiteit van alledag en de ervaringen vanuit de leefomgeving van het kind regelmatig aan de orde gesteld. In dit kader is het goed om te melden dat we verplicht zijn om in ons onderwijs aandacht te besteden aan actief burgerschap en sociale integratie. Actief burgerschap betekent de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van een gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. Wanneer de leerling na 8 jaar de Amalia Astroschool verlaat, dan willen we het volgende bereikt hebben: De leerling heeft zich de instrumentele vaardigheden die beschreven worden in de kerndoelen voor het basisonderwijs eigen gemaakt; De leerling is in staat zich op niveau zowel mondeling, als schriftelijk te kunnen uitdrukken; De leerling is in staat om op niveau te lezen; De leerling beheerst de grondbeginselen van het rekenen, waaronder het automatiseren van de tafels en kan omgaan met hoeveelheden, maten en getallen; De leerling heeft zich de noodzakelijke algemene kennis, verwoord in de kerndoelen voor het basisonderwijs, eigen gemaakt; De leerling kan zich op een creatieve manier uitdrukken en op een eigen manier omgaan met de creatieve uitingen van anderen; De leerling heeft zich ontwikkeld tot een sociaal mens, om volwaardig deel te nemen aan het menselijke verkeer; De leerling kan omgaan met eigen emoties en die van anderen. Om bovenstaande doelen op haalbaarheid te onderzoeken en vervolgens te borgen maken we gebruik van: Het gehele stelsel van toetsen, testen en observaties dat is ingebed in ons leerlingvolgsysteem; De resultaten van de eindtoets voor het basisonderwijs; De ervaringen van de scholen voor Voortgezet Onderwijs met onze oud-leerlingen. LEES MINDER

Veilig

Betrokken

Gelijkwaardig

Wat is de werkwijze van de Amalia Astroschool voor Christelijk Basisonderwijs voor sociale ontwikkeling?

Vanaf groep 1 wordt de ontwikkeling van de leerling bijgehouden. De cognitieve ontwikkeling wordt getoetst met landelijke genormeerde toetsen van het CITO. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geregistreerd in het leerlingvolgsysteem van IEP en vragenlijsten van WMK. De ontwikkeling van kleuters wordt gevolgd in het KIJK! observatie- en registratiesysteem. De resultaten van de toetsen en registraties worden door de leerkrachten en de intern begeleider besproken, geanalyseerd en bewaard.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Amalia Astroschool voor Christelijk Basisonderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Amalia Astroschool voor Christelijk Basisonderwijs gebruikt KIJK! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Amalia Astroschool voor Christelijk Basisonderwijs?

De Amalia Astroschool voor Christelijk Basisonderwijs gebruikt Kwink en Rots en Water voor sociaal-emotioneel leren.