
Schoolweging
De schoolweging van Vredeveldschool is 36,57 , met een spreiding van 4,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
76,2% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, onder de landelijke norm van 85%. Dit vraagt om extra aandacht, temeer daar vergelijkbare scholen gemiddeld 92,1% halen. De school zet in op gepersonaliseerde ontwikkelingsplannen zoals beschreven in hun onderwijsvisie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Slechts 9,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim onder de signaleringswaarde van 32% en het vergelijkingsgemiddelde van 45,4%. Dit reflecteert de uitdagingen in het bereiken van hogere leerdoelen binnen de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op beroepsgerichte leerwegen: 80% vmbo-b/k (40% elk), tegenover 20% vmbo-(g)t. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar gemiddeld slechts 14,7% vmbo-b/k wordt geadviseerd. De focus op praktische routes sluit aan bij de specifieke ondersteuningsbehoeftes van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Vredeveldschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.19 | 175.23 | 166.6 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om kinderen goed te kunnen volgen in hun ontwikkeling maken we gebruik van betrouwbare, valide en adequate genormeerde toetsen. In januari en juni toetsen we de kinderen met behulp van de toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito. Hierbij hanteren we schoolbreed een begeleidingscyclus, waarbij alle kinderen gemonitord worden. Daarnaast werken we ook met kind-/leergesprekken. Vanuit principe toetsen we onze kleuters niet, omdat we ze observerend volgen met het leerlingvolgsysteem OVM.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Geen recente doorstroomdata beschikbaar door kleinschaligheid, maar historisch (2017-2018) volgde 60% van de leerlingen het gegeven advies exact. Het huidige beleid met doorstroomtoets-bijstellingen en individuele ontwikkelingsplannen richt zich op betere aansluiting.
Sociale ontwikkeling
De Vredeveldschool is een Vreedzame school. Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen in de school en met de groep. De analyse van de schoolpopulatie bepaalt waar we specifiek de accenten op leggen. Dit is zichtbaar tijdens het geven van de lessen van de Vreedzame school. Leerkrachten zijn en worden geschoold in de werkwijze van de Vreedzame school. Hierbij ligt het accent op het welzijn van het kind en het bieden van een open, veilig en kansrijk leef en leerklimaat. LEES MINDER
Veiligheid
Betrokkenheid
Respect
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Vredeveldschool voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum Vredeveldschool volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen met behulp van het meetinstrument 'Leerling in beeld'. Interventies op basis van de analyses van 'Leerling in Beeld' worden toegepast in de Vreedzame School lessen. Voor de onderbouw wordt het welzijn van het kind gevolgd via het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM). Binnen de stichting Primenius zijn gedragsspecialisten werkzaam die, indien nodig, op school worden ingezet. Ernstige gevallen van pesten of bedreigingen worden gemeld in het incidentenregistratiesysteem.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Vredeveldschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Vredeveldschool gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.