
Schoolweging
De schoolweging van De Driesprong Assen is 27,85 , met een spreiding van 5,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,8% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, aanzienlijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score is 2,35% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,45%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
67,87% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Dit reflecteert de focus op maatwerk, zoals beschreven in het schoolplan. De score ligt 6,7% hoger dan bij vergelijkbare scholen (61,1%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert 52,17% havo/vwo (39,13% havo + 13,04% vwo), significant boven regionale percentages. Tegelijkertijd blijft het praktijkonderwijsadvies met 0% opvallend laag (vs. 1,01% regio). De combinatie van vmbo-(g)t (21,74%) en havo-domein domineert, passend bij de christelijke identiteit gericht op doorstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Driesprong Assen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij gebruiken het leerlingvolgsysteem van Cito Leerling in beeld voor de groepen 3-8 met ingang van januari 2024 Deze toetsen worden in januari (Middentoetsen) en juni (Eindtoetsen) afgenomen. Elke groepsleerkracht maakt naar aanleiding van deze toetsen en zijn/haar observaties of andere gegevens, een analyse van de groep. Deze analyse wordt besproken met de intern begeleider en de directeur en zo nodig worden er aanpassingen gedaan in het leerstofaanbod. Die maken op basis van alle groepsanalyses op hun beurt een schoolanalyse. Zo werken wij volgens de principes van 'plan do check act' aan de verbetering van ons onderwijs.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
50% van de leerlingen presteert boven hun advies – dubbel zo hoog als landelijk (25,27%). Slechts 2,94% zit onder advies (vs. 11,81% nationaal). Deze cijfers onderstrepen het effect van zorgvuldige advisering en de beschreven ‘warme overdracht’ naar het VO.
Sociale ontwikkeling
Op De Driesprong werken wij vanuit respect, veiligheid en verantwoordelijkheid. Zo hebben wij verwoord hoe wij met elkaar willen omgaan. Vanuit onze levensovertuiging geloven wij dat God liefde is. Zoals Hij ons liefheeft, zo hebben wij elkaar ook lief. Die opdracht hebben wij meegekregen. Als school hebben wij ervoor gekozen om te werken met School Wide Positive Behavior Support. Dat is een schoolbrede aanpak die uitgaat van 1. Schoolbreed werken vanuit gedeelde waarden 2. Preventief werken 3. Positieve insteek 4. Werken vanuit data 5. In samenwerking met ouders en zorg (Yorneo) Dit betekent dat sociale opbrengsten iets is van ons allemaal. Daarin neemt school het voortouw en sluiten we graag aan bij ouders en zorg. We monitoren de opbrengsten met de vragenlijsten van Kindbegrip. Daarin zitten indicatoren die ons vertellen op welk gebied het kind nog dingen te leren heeft. Hieruit kiezen we dan extra interventies. Het programma Kwink biedt hiervoor goede handvatten. Met dit programma oefenen we ook in de groep onze sociale vaardigheden. Elk kind verdient immers voldoende oefening om sociaal vaardig in het leven te staan. Als team hebben we tijdens gezamenlijke studiedagen deze waarden bepaald. LEES MINDER
Verantwoordelijkheid
Veiligheid
Respect
Wat is de werkwijze van Basisschool De Driesprong-school met de Bijbel voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Driesprong-school met de Bijbel heeft tijdens gezamenlijke studiedagen waarden bepaald en evalueert deze regelmatig. De school werkt met Positive Behavior Support (PBS), wat uitgaat van heldere verwachtingen, aanleren van verwachtingen, bekrachtigen van verwachtingen, minimaliseren van aandacht voor ongewenst gedrag en hanteren van heldere consequenties. Deze aanpak geldt voor alle medewerkers en bevordert positieve omgang. De inhoud van de PBS-lessen wordt tweewekelijks met de ouders gedeeld, naast de onderwerpen die aan bod komen in de methode Kwink.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Driesprong-school met de Bijbel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Driesprong-school met de Bijbel gebruikt Kindbegrip (opvolger van ZIEN) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.