Ibn-i Sina
Kinderkamp 5A
6825 JA Arnhem

Schoolweging

Schoolweging
34.51
Spreiding
6.93

De schoolweging van Ibn-i Sina Arnhem is 34,51 , met een spreiding van 6,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

100% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score behoort tot de hoogste 5% van scholen met vergelijkbare schoolweging en benadrukt de toegankelijkheid van het basisonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 68,75% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft Ibn-i Sina zowel de eigen signaleringswaarde (36,3%) als het vergelijkingsgemiddelde (49,2%) aanzienlijk. Dit reflecteert de effectieve combinatie van maatwerk en cognitieve uitdaging in het curriculum.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is de dubbele focus: 23,8% vwo-advies (vergeleken met 18,6% regio) naast 23,8% vmbo-k. De sterke differentiatie sluit aan op de hoge spreiding (6,93) in schoolweging. Het aandeel havo/vwo-advies (14,3%) toont ambitieuze doorstroommogelijkheden voor middenmootleerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente ArnhemGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om het onderwijs goed en effectief te laten verlopen is kwaliteitszorg nodig. Dit betekent dat de kwaliteit van het onderwijs in kaart gebracht moet worden en dat er een informatie systeem (leerlingvolgsysteem) in stand gehouden wordt. Voor beleidsontwikkeling en bijsturing is dit zeer belangrijk. Intern maken wij uitgebreide analyses met een eigen datamuur die wij vervolgens in het team bespreken. Het instrument wat wij inzetten voor het LVS is "Kleuter in Beeld" en "Leerling in Beeld" van het Cito. Tot slot worden de acties bepaald en uitgevoerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

50% van de leerlingen presteert boven advies (landelijk: 25,3%), wat het effect van de intensieve doorstroombegeleiding bevestigt. Slechts 11,1% zit onder advies, ruim onder het landelijk gemiddelde. Deze cijfers onderstrepen de nauwkeurige advisering én de doorlopende ontwikkeling op het VO.

Sociale ontwikkeling

Op de Ibn-i Sina basisschool besteden wij structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Onze school is een Nederlandse basisschool op islamitische grondslag, die zich richt op: Integratie, mét het behoud van de eigen islamitische normen, waarden en cultuur. Hier worden onze leerlingen opgeleid om met succes vervolgonderwijs te kunnen volgen en goed te functioneren binnen de Nederlandse maatschappij. LEES MINDER

Veiligheid

Erkenning

Wederzijds vertrouwen

Wat is de werkwijze van Ibn-i Sina voor sociale ontwikkeling?

Ibn-i Sina besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. De school beschikt over een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling en een leerlingvolgsysteem (LVS) voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Als meer dan 25% van de leerlingen uitvalt op een aspect (D/E), volgt er actie in de vorm van een groepsplan. De school houdt bij hoeveel individuele handelingsplannen en groepsplannen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling er per jaar in een groep uitgevoerd worden. Leerlingen worden, indien nodig, doorverwezen naar Rots en Water training. Ook zijn wij bezig met het organiseren van een weerbaarheidstraining aan onze leerlingen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Ibn-i Sina om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Ibn-i Sina gebruikt Leerling In Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Ibn-i Sina?

Ibn-i Sina gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.