
Schoolweging
De schoolweging van De Horst Apeldoorn is 33,42 , met een spreiding van 5,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept het succes van de Dalton-aanpak in basisvaardigheden. De school presteert hiermee zelfs iets beter dan vergelijkbare scholen (93,9%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de school-specifieke signaleringswaarde van 38,7%. Dit is een sterk resultaat gezien de complexe leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 50,2%, wat aantoont dat De Horst iets achterblijft ondanks extra inspanningen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een divers beeld: 42,9% vmbo-(g)t (ruim boven regio's 16,5%) en 9,5% havo/vwo. Opvallend is het relatief hoge percentage vso-advies (4,8% vs. 0,12% regio), wat past bij de complexe populatie. De school lijkt hiermee realistisch in te spelen op verschillen tussen leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Horst Apeldoorn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 169.92 | 174.36 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
20% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,8%. Dit kan samenhangen met de complexe populatie. Positief is wel dat 33,3% boven advies presteert, mogelijk door de Dalton-mentaliteit van zelfstandigheid. De school vermeldt in haar profiel extra aandacht voor doorstroommonitoring.