Openbare Basisschool Spitsbergen
Morinistraat 6
7312 KC Apeldoorn

Schoolweging

Schoolweging
39.13
Spreiding
4.3

De schoolweging van Spitsbergen is 39,13 , met een spreiding van 4,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van basisondersteuning, hoewel het iets onder het Apeldoorns gemiddelde (91,8%) blijft.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

35,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat boven de inspectienorm van 30,3% ligt. Ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 39,13) presteert de school hiermee vergelijkbaar met regio Gemiddelde (42,0%).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 21,4% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 7,1% havo/vwo. Praktijkonderwijs komt niet voor, terwijl dit regionaal 1,0% beslaat. Opvallend is het hoge aandeel vmbo-k/gt-adviezen (28,6%), wat past bij de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSpitsbergenGemeente AmsterdamNederland
LIB174.36175.23170.6

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

54,5% van de leerlingen presteert boven hun advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 18,2% zit onder advies, wat lager is dan de regio (11,8%). Dit reflecteert een nauwkeurige advisering en effectieve begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.