
Schoolweging
De schoolweging van Rietendak is 34,75 , met een spreiding van 6,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
88,89% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Desondanks scoort de school iets lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 92,97%, wat ruimte voor verbetering aangeeft bij de basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
33,33% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat net onder de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 34,3% ligt. Dit is lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 47,56%, wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een nadruk op praktisch georiënteerde routes: 6,67% vmbo-b/k en 26,67% vmbo-k. Toch valt op dat 20% van de leerlingen een havo-advies krijgt, wat hoger is dan het regionale gemiddelde (16,07%). De combinatie van vmbo-k/-(g)t (26,67%) en havo/vwo (13,33%) onderstreept de diversiteit in onderwijsniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Rietendak | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.36 | 175.23 | 170.75 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij maken gebruik van de toetsen van Cito "Leerling in beeld". Meer informatie en een informatiefilmpje vindt u hier. De Rietendakschool werkt met groepsplannen en didactische groepsoverzichten. Voor elk kind worden de resultaten bekeken van citotoetsen en methodetoetsen. Naar aanleiding van deze toetsen en de observaties in de klas worden de doelen voor elke leerling bepaald. De leerkracht noteert in het didactisch groepsoverzicht een ambitieus doel voor de vaardigheidsscore van de leerlingen. Tijdens de tussenevaluatie en bij de eindevaluatie worden de resultaten geanalyseerd en beschrijft de leerkracht wat heeft bijgedragen aan behaalde resultaten. Wanneer de leerling de doelen niet behaald heeft zal beschreven worden waar dit aan ligt. Hierbij wordt met name gekeken naar het leerkrachthandelen en de (extra) stappen die genomen zijn om tot het resultaat te komen. Vervolgens worden de nieuwe leerdoelen beschreven, waarbij wordt gekeken wat de leerling nodig heeft om tot de doelstelling te komen. De analyse van de voorgaande groepsplannen en didactische groepsoverzichten worden hier in meegenomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallende 50% van de leerlingen presteert boven hun advies (landelijk: 25,27%), tegen slechts 7,14% onder advies (landelijk: 11,81%). Dit weerspiegelt een effectieve begeleiding, zoals beschreven in het 'intensieve monitoring'-beleid van de school.
Sociale ontwikkeling
Wij werken vanuit de uitgangspunten van De Kanjertraining. De Kanjertraining is dagelijks zichtbaar en herkenbaar in de school. De Kanjertraining is een manier van omgaan met elkaar. Het zorgt voor een betere relatie tussen leerlingen onderling en tussen leerlingen en leraren. En er ontstaat een veilige sfeer op school en de kinderen voelen zich daardoor fijner. De Rietendakschool is een gecertificeerde Kanjerschool. Dit betekent dat alle leerkrachten de opleiding hebben gevolgd om te werken met de Kanjertraining. LEES MINDER
Samen leren met plezier
Wij zijn te vertrouwen
Iedereen doet mee
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Rietendak voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool Rietendak monitort de sociale ontwikkeling met KANVAS, wat aansluit bij de Kanjermethode. In alle groepen wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling en veiligheid in beeld gebracht met KANVAS. In de lagere groepen gebeurt dit door observaties en registraties van de leerkracht. In de hogere groepen vullen leerlingen vragenlijsten in over de sociale veiligheid. De resultaten worden geanalyseerd door de leerkracht. Indien leerlingen uitvallen, wordt dit besproken met de intern begeleider en de gedragsspecialist. Samen worden stappen geformuleerd om tekortkomingen weg te werken. De kanjercoördinator bezoekt klassen en sluit aan bij gesprekken tussen leerkrachten en leerlingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Rietendak om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Rietendak gebruikt Kanvas en het Digikeuzebord (groep 1-2) om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Rietendak?
Openbare Basisschool Rietendak gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.