
Schoolweging
De schoolweging van De Horizon Amstelveen is 32,79 , met een spreiding van 7,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90,74% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (94,82%), toont het aan dat de school basisvaardigheden goed waarborgt, gezien de uitdagende leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 41,2%. Dit is echter lager dan het vergelijkingsgemiddelde (53,43%), wat past bij de complexere populatie. De school zet in op maatwerk via het 'ontwerpend leren'-programma om deze kloof te dichten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
35,71% van de leerlingen krijgt een vwo-advies – bijna dubbel zo hoog als de vergelijkingsscholen (18,61%). 25% ontvangt een gecombineerd vmbo-(g)t/havo-advies, passend bij de brede populatie. Praktijkgerichte adviezen (vmbo-k: 7,14%) blijven onder het regionale gemiddelde (9,17%), wat wijst op een sterke theoretische focus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Horizon Amstelveen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij meten de tussenresultaten met de IEP toets in februari. We zetten methodes als leidraad in en bepalen tussentijdse ambitieniveaus. We monitoren voortgang op leerling- en op groepsniveau en trachten op deze wijze leerlingen te ondersteunen om uiteindelijk de kerndoelen op een zo hoog mogelijk haalbaar niveau af te ronden. Vanaf dit schooljaar wordt er bij het onderwijsteam ingezet op kennis van de leerlijnen, te beginnen met rekenen. Op basis van de opbrengsten schrijven leerkrachten een plan van aanpak. Hierin worden zij begeleid door IB. IB en directie (samen met de coördinatoren) gebruiken deze gegevens ook voor analyse zodat er schoolbreed gestuurd kan worden op de onderwijsaanpak.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
14,58% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 18,75% bovenadvies scoort. Dit duidt op zorgvuldige adviesvoering met ruimte voor groei. De 66,67% die op advies presteert, sluit aan bij het landelijk beeld (62,93%) en onderstreept de betrouwbaarheid van het adviesproces.
Sociale ontwikkeling
Kinderen die op De Horizon zitten, hebben waardering voor de wereld om zich heen. Iedereen heeft een eigen verhaal en wij gaan open en respectvol om met verschillen. Om dat te kunnen opbrengen moet je verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag, wij helpen je om dat te oefenen en te leren. Op deze manier zorgen we dat we samen kunnen werken en leren op een fijne, voor iedereen veilige manier. Nu en later. LEES MINDER
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Waardering
Wat is de aanpak van de Horizon voor sociale ontwikkeling?
De Horizon werkt vanuit drie waarden met duidelijk omschreven gedragsverwachtingen. Deze gedragsverwachtingen worden aangeleerd op een manier waarbij kinderen begrijpen wat er wel verwacht wordt. Gewenst gedrag wordt bekrachtigd op verschillende manieren. Iedereen in het schoolteam werkt op deze manier. Kinderen gaan meestal prettig en vriendelijk met elkaar om, luisteren naar elkaar en waarderen elkaar.
Welke registratievormen gebruikt de Horizon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Horizon gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijst, PBS-registratie van incidenten, en Sociogram.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Horizon?
De Horizon gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: PBS en Kwink.