De Bloeiwijzer
Den Bloeyenden Wijngaerdt 2
1183 JM Amstelveen

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op praktische en basisberoepsgerichte leerwegen: 37,8% vmbo-b en 8,1% praktijkonderwijs (vergeleken met 27,7% vmbo-b en 40,6% praktijkonderwijs bij vergelijkbare scholen). Het aandeel havo/vwo-advies is met 5,4% beduidend lager dan het regionaal gemiddelde (rond 20%). Dit past bij de specifieke ondersteuningsbehoeften van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BloeiwijzerGemeente AmsterdamNederland
LIB163.87163.87175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
154

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Bij de plaatsing van uw kind krijgen wij de gegevens van de onderwijsspecialist en de verwijzende school. Op basis daarvan maken wij een inschatting van het pedagogisch/ didactisch niveau en de onderwijsbehoeften van uw kind. Deze gegevens zetten wij om in een ontwikkelingsperspectief. Tweemaal per schooljaar wordt bij alle kinderen de mate van ontwikkeling op het gebied van technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling methode onafhankelijk getoetst. Wij gebruiken hiervoor de toetsen van CITO Leerling in Beeld. Zo kunnen wij goed zien en aangeven hoe de ontwikkeling van uw kind verloopt en of gestelde doelen behaald zijn. De vorderingen van uw kind worden zo van jaar tot jaar bijgehouden in een digitaal leerlingvolgsysteem. Observatiegegevens met betrekking tot motivatie/werkhouding, taakgerichtheid en gedrag t.o.v. medeleerlingen en volwassenen worden ook van jaar tot jaar bijgehouden in een leerlingvolgsysteem m.b.t. sociaal emotionele ontwikkeling (Kindbegrip). Op basis van de hierboven beschreven toetsgegevens, aangevuld met informatie verkregen uit methode afhankelijke toetsen (bv. rekentoets van WIG) maakt de groepsleerkracht een blokplanning voor de vakgebieden begrijpend en technisch lezen, spelling, taal en rekenen-wiskunde. Hierin staan de geformuleerde doelen, het leerstofaanbod en hoe het aanbieden daarvan wordt georganiseerd (intensief-, basis of verdiepingsarrangement). Dit vormt de leidraad van ons onderwijsaanbod. Het kan natuurlijk voorkomen dat een kind op bepaalde gebieden extra zorg/instructie nodig heeft. In dat geval wordt een zeer intensief arrangement opgesteld. De blokplanning wordt besproken met de intern begeleider. Situaties en ontwikkelingen kunnen wijzigen en voornemens in de praktijk kunnen wel eens anders verlopen, daarom worden de plannen tussentijds geëvalueerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

15,6% van de oud-leerlingen presteert onder het advies (iets hoger dan het landelijk gemiddelde van 11,8%). Het percentage leerlingen dat boven advies presteert is met 9,4% juist lager dan landelijk (25,3%). Dit onderstreept de uitdagingen in het waarmaken van doorstroomverwachtingen, mogelijk gerelateerd aan de complexe onderwijsbehoeften zoals genoemd in het OPP.

Sociale ontwikkeling

Leerlingen die in het regulier basisonderwijs onvoldoende tot ontwikkeling komen, krijgen op onze school, op een veilige en pedagogisch verantwoorde wijze, een programma dat aan hun onderwijsbehoeften is aangepast. We proberen zo optimaal mogelijk de leer- én sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen te bevorderen. Deze ontwikkeling is erop gericht kinderen een goede basis te bieden voor verdere ontplooiingskansen en oplossingsgericht te leren, te werken en te leven, voor nu en in de toekomst. Op onze school zijn leerlingen aanwezig waarbij de sociale opbrengsten onder druk staan. Wij trachten ons onderwijs passend te maken, juist ook voor deze leerlingen. De Bloeiwijzer is in ontwikkeling van speciaal basisonderwijs (SBO) naar gespecialiseerd onderwijs (GO). Inherent aan deze ontwikkeling is verbrede toelating en daarmee een groeiende vraag naar verdieping en verbreding van mogelijkheden om te voorzien in de onderwijsbehoeften (zowel didactische- als pedagogische-) van de kinderen. We zien hierbij bijvoorbeeld dat het aantal aangemelde leerlingen met gedragsproblemen bij ons toeneemt. Dit betekent dat wij extra moeten inzetten op het realiseren van een veilige leeromgeving voor alle leerlingen en leerkrachten. LEES MINDER

Vriendelijkheid

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van De Bloeiwijzer voor sociale ontwikkeling?

De Bloeiwijzer creëert een omgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt, met kernwaarden als vriendelijkheid, verantwoordelijkheid en veiligheid. Het schoolteam benoemt en leert kinderen actief het gedrag aan dat past bij deze waarden en bekrachtigt dit positief. Incidenten worden geregistreerd en geanalyseerd om het handelen proactief en preventief te sturen. De methode 'Leefstijl' en de 'WIJ-school' geven vorm aan het onderwijsaanbod. Er is sociale vaardigheidstraining voor leerlingen die dit nodig hebben. De leerlingen worden gevolgd middels het volgsysteem KIJK! en Kindbegrip. De sociale veiligheid wordt gemonitord en beleid wordt hierop afgestemd, voor een veilig en positief schoolklimaat.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Bloeiwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Bloeiwijzer gebruikt Kijk! en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Bloeiwijzer?

De Bloeiwijzer gebruikt Leefstijl en School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor sociaal-emotioneel leren.