
Schoolweging
De schoolweging van De Bolster Amersfoort is 21,91 , met een spreiding van 5,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een sterk theoretische focus: 51,56% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, ruim boven het regionale gemiddelde van 18,61%. Tegelijk is er aandacht voor maatwerk, met 9,38% vmbo-(g)t adviezen. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, terwijl vergelijkbare scholen hier gemiddeld 1,01% scoren.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bolster Amersfoort | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.84 | 176.43 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten zijn zichtbaar in ons leerlingvolgsysteem en ouders kunnen via een wachtwoord in het ouderportal hier inzicht in krijgen. De tussenopbrengsten worden op bovenschools niveau, schoolniveau en op groepsniveau besproken. Er wordt een analyse gemaakt en er wordt beleid op geformuleerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
84,91% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62,93%). Slechts 7,55% zit onder advies, wat aansluit bij de intensieve begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. De combinatie van homogene groepen en ontwikkelingsgericht monitoren lijkt hier succesvol.
Sociale ontwikkeling
Wij willen onze leerlingen geborgenheid en perspectief meegeven voor nu en in de toekomst. Het gaat in onze ogen om kennis en vaardigheden bijbrengen en om leerlingen te helpen te worden wie ze kunnen en willen zijn. Wij willen leerlingen leren samen te leven en te leren. In dit proces vinden wij respect, eigenaarschap en samenwerken belangrijk. Hoe ga je met elkaar om, hoe toon je verantwoordelijkheid en hoe zoek je in dit proces de ander. Dit leidt tot een school waar verschillen verrijken en waar kinderen met nieuwsgierigheid en vertrouwen naar de wereld kijken. LEES MINDER
Respect
Eigenaarschap
Samenwerken
Wat is de werkwijze van P.C. basisschool De Bolster voor sociale ontwikkeling?
P.C. basisschool De Bolster is een Kanjerschool en streeft naar het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas, het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen, beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten, bewustwording van de eigenheid bij leerlingen, leren om verantwoordelijkheid te nemen en het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen. De lessen worden door de leerkrachten zelf gegeven. Ook is er een Kanjercoördinator bij de school. Ouders worden betrokken bij de Kanjerlessen. Verder bevordert de school de sociale interactie door gebruik te maken van coöperatieve werkvormen. Er is een vertrouwenspersoon op school waar kinderen terecht kunnen.