
Schoolweging
De schoolweging van Joost van den Vondel is 22,97 , met een spreiding van 6,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde van 97.7%. Dit ruimschoots boven de inspectienorm (85%) resultaat onderstreept de kwaliteit van basisvaardigheden, ondanks toenemende verschillen tussen leerlingen (spreiding 6.39).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
65.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 58.9%. Hoewel dit 1.9% lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (67.7%), toont de school hiermee aan dat differentiatie binnen de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 22.97) effectief wordt ingezet.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft duidelijk prioriteit aan theoretische leerwegen: 53.0% havo/vwo-advies (17.65% havo, 11.76% havo/vwo, 35.29% vwo) tegenover 43.3% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het lagere percentage praktijkonderwijs (0% vs 1.18% regio), wat past bij de onderwijsvisie gericht op talentontwikkeling en cognitieve groei.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Joost van den Vondel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussentijdse resultaten vinden wij op de Joost van den Vondelschool heel belangrijk. Dit houden wij bij via de methodegebonden toetsen en CITO afnames. Het is belangrijk om te weten waar de eventuele hiaten zitten bij leerlingen in het leerproces en nog belangrijker vinden wij dat wij onze aanpak hierop aanpassen. Deze tussentijdse resultaten worden altijd met ouders en leerling besproken. Verder maken we trendanalyses per groep en leerjaar.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Wij besteden veel aandacht aan een goed schoolklimaat en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. 'Gezonde’ competitie tussen de kinderen, bewust omgaan met gedrag ten opzichte van elkaar (gevoelens, waarden, normen), het bieden van een veilige omgeving. Sinds 2008 werkt het team met de sociaal-emotionele methode ‘de Vreedzame School’. Door middel van deze methode wordt er actief gewerkt aan de sfeer in de groep en de school. Kinderen leren daar hun verantwoordelijkheid in te nemen, er wordt een grote gemeenschapszin ontwikkeld. Naast de Vreedzame School werken we met de methode 'Rots en Water'. Zie ook hoofdstuk 3.2. Vanaf schooljaar 2024-2025 zal de school starten met de aanpak Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS) om op deze wijze het pedagogisch klimaat te versterken. Er is een stuurteam samengesteld waarvan 6 collega's de opleiding tot SWPBS coach gaan volgen. In deze opleiding staat het schoolontwikkelingsproces centraal. Het schoolteam is actief betrokken bij de opbouw van de schoolbrede aanpak, tijdens studiedagen zal er training voor het team plaatsvinden verzorgd door externe en de interne coaches. Burgerschap Bovenstaande zijn belangrijke onderdelen van het thema burgerschap, dit is een verplicht onderdeel op het curriculum van basisscholen. Burgerschap staat nooit als vak op het lesrooster, dit omdat het verweven is met het gehele curriculum. We vinden het wel belangrijk dat u weet dat dit thema verweven is in ons onderwijs. Onze ambitie is om de meest inclusieve basisschool in de wijk te zijn, waar kinderen vanuit diverse achtergronden gelijkwaardig zijn, respect voor elkaar hebben, van elkaar leren en de school verrijken. We streven ernaar om betrokken democratische wereldburgers te vormen. LEES MINDER
Samen verantwoordelijk
Open houding
Geloven in ieders kracht
Wat is de werkwijze van obs Joost van den Vondel voor sociale ontwikkeling?
Obs Joost van den Vondel meet regelmatig de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen door middel van observatiemethoden zoals KIJK! in de groepen 1-2, Zien in de groepen 3 t/m 8, de methode Vreedzame School, het Rots & Water programma en individuele kindgesprekken. Daarnaast worden door het programma Scholen in de Kunst (cultuureducatie) en via BLINK (onderzoekend leren) de niet-cognitieve vaardigheden van kinderen ontwikkeld, zoals samenwerken, zelfstandig werken, standpunten innemen, samen beslissingen nemen, verantwoordelijkheid nemen, een onderzoekende houding aannemen, nieuwsgierigheid en betrokkenheid bevorderen.
Welke registratievorm(en) gebruikt obs Joost van den Vondel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Obs Joost van den Vondel gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Zien, de methode Vreedzame School, Mijlpalen sociaal-emotioneel vlak (Harry Janssens) en Rots en Water trainingen.