KBS Kameleon
Stradivariusstraat 159
3822 DP Amersfoort

Schoolweging

Schoolweging
31.52
Spreiding
6.12

De schoolweging van Kameleon Amersfoort is 31,52 , met een spreiding van 6,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het hoge fundamenteel niveau (95,5% vs. 95,2% landelijk) onderstreept dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden beheersen. De school zet hierbij in op differentiatie, zoals blijkt uit hun 'warme overdracht' naar VO en individuele ontwikkelingsplannen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

95,5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (boven inspectienorm van 85%), waarvan 57,1% het streefniveau bereikt. Deze scores overtreffen zowel de landelijke (55,4%) als schoolspecifieke signaleringswaarde (43,5%). De combinatie van kleine groepen en doelgericht onderwijs lijkt hier vruchten af te werpen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

28,6% van de leerlingen krijgt een vwo-advies (landelijk 18,6%), terwijl 9,5% vmbo-b/k-advies ontvangt. De adviezen zijn sterker theoretisch gericht dan gemiddeld, met 61,9% havo/vwo of hoger tegenover 55,5% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is wel 9,5% vmbo-k-advies (iets boven regionaal gemiddelde).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKameleon AmersfoortGemeente AmsterdamNederland
LIB176.43177.29175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussentijdse toetsen Om de ontwikkeling van leerlingen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden is signalering van de voortgang noodzakelijk. Signalering is de eerste stap in het aanbieden van onderwijs en ondersteuning op maat. Signalering is onder meer mogelijk op basis van het meten en vergelijken van leerprestaties en gedrag. Het meten en vergelijken van leerprestaties helpt om per leerling en per groep te kunnen bepalen hoe het leer- en ontwikkelingsproces efficiënt en effectief ingericht kan worden. Hiervoor gebruiken wij observaties zowel systematisch als ongepland, methodegebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen. Twee keer per jaar vindt methode-onafhankelijke toetsing plaats via CITO Leerling in beeld. De school maakt gebruik van de volgende toetsen binnen CITO Leerling in beeld: · Rekenen-wiskunde · DMT · Begrijpend lezen · Spelling Daarnaast maakt de school gebruik van Kindbegrip, AVI en de leerlijnen uit Focus PO. Alle resultaten van observaties en toetsen worden geregistreerd in het leer- en onderwijsvolgsysteem Cito en Focus PO. Voor de tussenopbrengsten voor rekenen-wiskunde, DMT, begrijpend lezen en spelling zijn op basis van de schoolweging AnnuNu-minimumnormen en -ambitienormen geformuleerd. Terugkijkend op het vorige schooljaar (2023-2024) stellen wij vast dat bij bijna alle groepen de minimumdoelen zijn behaald op begrijpend lezen, technisch lezen en taalverzorging. Woordenschat is nog niet op niveau, maar daarin zijn leerlingen wel flink in vaardigheid gegroeid en daar zijn we trots op. Rekenen voldoet nu niet aan de minimumdoelen. Dit betekent dat in het kader van kwaliteitszorg dat per groep wordt gekeken waar de focus moet liggen en verbetermaatregelen zijn voorzien waar die voor die groep met die kinderen nodig zijn. Verbeteraanpak tussen- en eindopbrengsten Onze verbeterdoelen op het gebied van de tussen- en eindopbrengsten vragen om een gezamenlijke verbeteraanpak en om maatwerkverbeteringen per groep voor 2024-2025. De gezamenlijke verbeteraanpak omvat een analyse van de onderwijsresultaten voor het vakgebied rekenen. We gaan verder met de verbeteringen die zijn ingezet voor woordenschat. Maatwerkverbeteringen zijn er in alle groepen, maar elke groep heeft een focus op het vakgebied die die groep nodig heeft. Groep 6 valt op meerdere vakgebieden uit, daar is meer begeleiding nodig.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

25% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), mogelijk gerelateerd aan de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 31,52). Tegelijk scoort 17,9% boven advies (landelijk 25,3%), wat de kwaliteit van doorstroombegeleiding onderstreept. De school monitort oud-leerlingen actief om advisering te optimaliseren.

Sociale ontwikkeling

Wij werken met de methode De Vreedzame School. Wij beschouwen de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin iedereen zich gehoord en gezien voelt. Waarin wij als team samen met ouders beslissingen nemen. Waarin wij kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Wij voelen ons verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen. Ieder z'n kleur! LEES MINDER

respect

betrokkenheid

veiligheid

Wat is de werkwijze van KBS Kameleon voor sociale ontwikkeling?

KBS Kameleon heeft samen met team, ouders, leerlingen en extern betrokkenen de kernwaarden van de school bepaald. De school vindt plezier in leren en ontwikkelen belangrijk en stimuleert het leren van en met elkaar. Een positief en veilig leerklimaat is een belangrijke voorwaarde om tot samen-spelen en samen-leren te komen.

Welke registratievorm(en) gebruikt KBS Kameleon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KBS Kameleon gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS Kameleon?

KBS Kameleon gebruikt Taakspel en de Vreedzame School als methode(s) voor sociaal-emotioneel leren.