Vrije School Almere
Lierstraat 7
1312 JZ Almere

Schoolweging

Schoolweging
27.1
Spreiding
6.04

De schoolweging van Vrije School Almere is 27,10 , met een spreiding van 6,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Maar liefst 97,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De score ligt ook 1% hoger dan bij vergelijkbare scholen (96,7%), een prestatie gezien de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 51,8%. Dit ligt nagenoeg gelijk aan vergelijkbare scholen (63,3%), wat wijst op effectieve basisvaardighedenaanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: 29,3% havo/havo-vwo/vwo-advies (vs. 25,1% regio) versus 12,2% praktijkonderwijs/vmbo-b (iets boven regio). De sterke focus op maatwerk blijkt uit 17,07% vmbo-(g)t-advies, passend bij de gespreide schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsVrije School AlmereGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Ontwikkeling, vorderingen en rapportages Vanaf het allereerste begin volgen kleuterleidsters, leerkrachten, vakleerkrachten, intern begeleiders en zo nodig ook andere betrokken professionals, de vorderingen die het kind op zijn ontwikkelingsweg maakt. Vanaf de 1e klas wordt aan het einde van het schooljaar, van de vorderingen van het kind, een getuigschrift gemaakt. Dit getuigschrift bestaat eigenlijk uit twee delen. In het ene deel worden ouders geïnformeerd over de manier waarop hun kind zich dat jaar ontwikkeld heeft. Niet door middel van cijfers, maar door het geven van beschrijvingen van wat er dat schooljaar gedaan, beleefd en geleerd is. Het tweede deel van het getuigschrift bestaat uit een verhaal, gedicht of een spreuk voor het kind. Dit is een beeld (vaak uit de vertel- of leerstof) waarin de leerkracht het kind karakteriseert en waarin een aanwijzing is verwerkt voor zijn verdere ontwikkeling. Tweemaal per schooljaar worden ouders/verzorgers uitgenodigd voor een gesprek met de leerkracht over de ontwikkeling van hun kind. Een ouder-leerkracht gesprek is vaker mogelijk wanneer dit nodig of wenselijk is. Deze gesprekken worden vastgelegd en vervolgens in het leerlingvolgsysteem bewaard. Daarnaast zijn er twee ouderavonden per klas per schooljaar waarin de voortgang van de hele groep centraal staat. Leerlingvolgsysteem (LVS) Van iedere leerling wordt een dossier bijgehouden waarin alle leerresultaten door de jaren heen verzameld worden. Ze worden verzameld in het digitale leerlingvolgsysteem ParnassSys.Het leerlingvolgsysteem is bedoeld ter ondersteuning van de leerkrachten en is niet openbaar maar, op verzoek wel inzichtelijk voor de ouders van het betreffende kind. Dit dossier bevat alle formulieren, verslagen van leerkrachten en begeleiders, toets resultaten, uitslagen en verslagen van oudergesprekken. Eventueel kunnen er ook specifieke rapportages zoals van remediërende aspecten, een verslag van een kinderbespreking, en/of een schoolpsychologisch onderzoek in zitten. Opbrengsten van ons onderwijs Op de Vrijeschool staat de ontwikkeling van het kind centraal in het onderwijs. We helpen het kind in de ontwikkeling van de cognities, maar ook op alle andere gebieden die in een mens aanwezig zijn. De cognities kunnen we meten, maar de ontwikkeling op het gebied van kunstzinnigheid, het sociaal-emotionele gebied, zelfstandigheid, kortom menswording kunnen we niet meten maar wel herkennen in de uitingen. Het pedagogisch klimaat in de school en in de klassen is hierbij minstens zo belangrijk. Hier besteedt de school veel aandacht aan. De opbrengsten hiervan zien we dagelijks terug in de prettige en fijne omgeving waarin het kind zich kan ontwikkelen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 17,39% leerlingen onder advies (vs. 11,81% landelijk) scoort de school hier beduidend lager. Slechts 13,04% presteert boven advies (landelijk 25,27%). Dit vraagt om verdere analyse van de doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Sociale vorming van kinderen is sterk geïntegreerd in ons lesprogramma; de vertelstof, de opbouw van de periodes, de muzikale vorming, het samenwerkend leren, de bewegende klassen en de op klasniveau ingevulde viering van de jaarfeesten, sluiten allemaal aan bij de specifieke leeftijdsgroep en spelen in op de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen op een specifieke leeftijd. Wij hebben gekozen voor een methode die hier goed bij aansluit: ‘De Regenboogtraining’. Deze methode omvat een aantal preventieve en expliciete onderdelen om met de klas te werken sociaal-emotionele competenties en burgerschapsvorming. Hierbij wordt gebruik gemaakt van: 1. Voorbeeldgedragvandeleerkracht 2. Hetvertellenvanspiegelverhalen 3. Kunstzinnigeactiviteiten 4. Spelvormen Binnen deze aspecten wordt er gewerkt aan de volgende onderdelen: Hier sta ik.Standhouden, bij jezelf blijven zonder in starheid terecht te komen. Wij samen. Samenwerken, kunnen delen, een goede klasgenoot zijn, helpen. Moedig zijn. Durven spreken, durven opstaan voor wat er gebeurt, aankaarten Wikken en wegen. Balans houden in sociale processen. Lichtpuntjes zien. Zelfvertrouwen bevestigen, leren focussen op het goede en mooie. Kijken en denken. Algemeen opvoedkundige principes: eerst kijken, dan zeggen. In de praktijk houdt dit in dat iedere leerkracht wekelijks een kunstles en/of spelvorm inzet om preventief aan deze onderdelen te werken. Deze lessen zijn opgenomen in de periodeplannen en komen voort uit een klassenscan die de leerkracht jaarlijks maakt. Wanneer het nodig blijkt, kan een expliciete lessenreeks ingezet worden van 10 lessen, om een klas opnieuw in balans te brengen. Deze wordt samen met de leerkracht en een externe deskundige opgesteld. Ouders zullen in dit geval op de hoogte worden gesteld en uitgenodigd worden om onderdelen van de lessen bij te wonen. Op deze manier kunnen leerkrachten en ouders samen om een groep heen gaan staan, om deze te ondersteunen en te helpen.Deze lessenreeks wordt ieder jaar preventief aan het begin van klas 4 ingezet. Jaarlijks vinden studiemomenten plaats voor alle medewerkers. Op deze dagen worden leerkrachten getraind de Regenbooglessen te geven én om het veilig klimaat te waarborgen op school door de afspraken en uitwerking van de uitgangspunten en principes actueel te houden. Ook wordt er geoefend hoe je het kunstzinnig werken in de klas, zoals gebruikelijk is in vrijescholen, in kunt zetten om preventief aan sociale vaardigheden te werken. LEES MINDER

Moedig zijn

Wij samen

Hier sta ik

Wat is de werkwijze van Vrije School Almere voor sociale ontwikkeling?

De Vrije School Almere maakt gebruik van Regenboogtrainingen voor de sociale ontwikkeling van leerlingen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Vrije School Almere om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Vrije School Almere gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Vrije School Almere?

Vrije School Almere gebruikt de methode 'Goed gedaan' voor sociaal-emotioneel leren.