Rooms Katholieke Basisschool Panta Rhei
Slufterplantsoen 2
1316 KX Almere

Schoolweging

Schoolweging
31.97
Spreiding
5.71

De schoolweging van Panta Rhei Almere is 31,97 , met een spreiding van 5,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat duidelijk boven de landelijke norm van 85% ligt. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit van taal- en rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 41,2%. De school overtreft hiermee de verwachtingen gebaseerd op de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen laten een sterke focus op theoretische leerwegen zien: 30,3% havo en 36,4% vwo-advies in 2023-2024. Dit contrast met de vergelijkingsscholen (16,1% havo en 18,6% vwo) toont ambitieuze doorstroomdoelen. Opvallend is een klein percentage praktijkonderwijsadvies (2,5% historisch) bij afwezigheid van vmbo-tl adviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPanta Rhei AlmereGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten, gemeten m.b.v. het leerlingvolgsysteem van Cito, zijn een belangrijke indicator voor de kwaliteit van ons onderwijs. Tweemaal per jaar worden deze toetsen afgenomen en tweemaal per jaar worden de opbrengsten daarvan geanalyseerd en vertaald naar onderwijs. Door structureel het curriculum te volgen en m.b.v. de methodetoetsen de ontwikkeling van leerlingen te monitoren wordt de voortgang van het leren gerealiseerd. Waar nodig wordt het aanbod (individueel) aangepast, naar beneden (herhaling of beperking van leerstof) of naar boven (uitbreiding of verzwaring van de leerstof).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5% van de leerlingen presteert onder advies, tegenover 11,8% landelijk. De 32,5% die boven hun advies presteren, benadrukt effectieve advisering en doorstroombegeleiding. Dit sluit aan bij de beschreven individuele ontwikkelingsplannen in het schoolbeleid.