Montessori Campus 0-18 PO
Rosalind Franklinweg 4
1341 HZ Almere

Schoolweging

Schoolweging
27.64
Spreiding
5.9

De schoolweging van Montessori Campus 0-18 is 27,64 , met een spreiding van 5,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

81.25% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, net onder de inspectienorm van 85%. Opvallend: de 'vergelijkbare scholen-score' ligt op 96.37%, wat suggereert dat de populatiesamenstelling hier extra uitdagingen biedt. De school zet in op maatwerk via CITO's Leerling in Beeld-systeem.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

29.17% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim onder de signaleringswaarde van 48.6%. Dit hangt samen met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 27.64). Toch presteert de school 10% boven vergelijkbare scholen in Flevoland op doorstroom naar havo/vwo.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

42.86% vmbo-(g)t advies overtreft ruimschoots het regionale gemiddelde (16.45%), terwijl 28.57% vmbo-b lager ligt dan vergelijkbare scholen (5.52%). Opvallend: 14.29% onbekende adviezen, mogelijk door doorlopende leerlijnen naar eigen VO-afdeling. De focus op doorstroom binnen eigen campus blijkt uit 0% uitstroom naar praktijkonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2022-2023

ToetsMontessori Campus 0-18Gemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2022-2023

Score
513

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij hanteren de cito toetsen als een peilstok op school- en groepsniveau. Wij vinden het geen middel om een kind op individuele basis op de beoordelen. Om de ontwikkeling van kinderen goed te volgen, verzamelen wij diverse soorten informatie. In onze kwaliteitszorgcyclus is dit in detail beschreven. Al deze gegevens verzamelen, analyseren en bespreken wij in groepsbesprekingen en vervolgens in ouder-kind gesprekken. Op basis daarvan worden nieuwe doelen gesteld die een plek krijgen in de periodeplanning. Op schoolniveau zetten wij de citoscores af tegen de te behalen doelen per jaar. Die doelen zijn gebaseerd op onze schoolweging- en spreiding en de daarbij behorende referentieniveaus. Cito scores bekijken wij individueel op het moment dat deze bij herhaling opvallend zijn. Zij dienen dan als signaal; wij mogen er immers vanuit gaan dat wij voldoende zicht hebben op de ontwikkeling om niet verrast te zijn. Zijn wij dat toch, dan hebben wij wellicht iets over het hoofd gezien en moeten wij beter of wellicht anders kijken. In groep 8 delen wij de uitslag van de eindtoets wel met ouders en lichten deze in een kort gesprek toe.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

In 2021-2022 stroomde 50% van de leerlingen door naar hogere niveaus dan geadviseerd (3 vmbo-t, 2 havo, 1 vwo advies). Geen enkele leerling presteerde onder advies. Dit complete plaatje ontbreekt in recente jaren door overgang naar interne doorstroom. Voorheen gold: 0% onderadvisering tegenover 11.81% landelijk.

Sociale ontwikkeling

De maatschappij verandert snel, mede dankzij elkaar in hoog tempo opvolgende maatschappelijke trends en technologische ontwikkelingen. Het is van groot belang dat goed gekwalificeerde jongeren de Campus verlaten, die hebben leren samenwerken en hun talenten en persoonlijkheid hebben leren ontdekken. Met deze kwaliteiten zijn ze zodanig geëquipeerd dat zij de toekomstige samenleving samen met anderen vorm kunnen geven. Alhoewel de ideeën van Maria Montessori over onderwijs al bijna honderd jaar oud zijn, zijn ze actueler dan ooit. In de huidige maatschappij is het van groot belang te kunnen omgaan met vrijheid en verantwoordelijkheid en vaardigheden als samenwerken te beheersen. Het ontwikkelen hiervan staat centraal in de Montessori uitgangspunten. In opvang en onderwijs streven wij ernaar om maximale vrijheid te bieden. Kinderen kunnen - binnen grenzen - zelf kiezen voor een eigen ontwikkelingstempo, ontwikkelroute, leerweg en leerstijl. Vrijheid in gebondenheid is een belangrijk gegeven. Kinderen leren op de Campus dat vrijheid ophoudt als jouw individuele vrijheid de vrijheid van de mensen om je heen aantast. Kinderen leren dat ze onderdeel zijn van een samenleving en dat daar verantwoordelijkheden en regels bij horen. Dit verantwoordelijkheidsgevoel laten we kinderen ervaren op onze Campus. Wij zijn en denken open. Bij ons is binnen buiten en buiten binnen waardoor recente ontwikkelingen en trends met de kinderen mee naar binnen komen. Daardoor zijn zij een logische constante in de ontwikkeling van het individu en onze voorbereide omgeving. Wij zijn innovatief. Niet als trend of marketingtool, maar omdat Montessori onderwijs innovatief onderwijs is. Bijna antiek, maar met een zeer actuele filosofie en boordevol ambitie. Willen wij recht doen aan onze naam, dan blijven wij kijken naar het kind in zijn of haar omgeving. Dus plaatsen wij ons aanbod in de context van vandaag. Immers, alles staat met elkaar in verbinding. LEES MINDER

Onafhankelijk

Bekwaam

Verantwoordelijk

Wat is de werkwijze van Montessori Campus 0-18 PO voor sociale ontwikkeling?

De school hanteert de drie brede Montessoridoelen: creativiteit, zelfstandigheid en maatschappelijke betrokkenheid. Kwalificatie is ook een belangrijk doel. Het verwerven van bekwaamheden is verankerd in de kwaliteitszorgcyclus en het onderwijsaanbod.

Welke registratievormen gebruikt Montessori Campus 0-18 PO om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De school gebruikt de volgende registratievormen: een vorm opgenomen in de reguliere cyclus en ODIN.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Montessori Campus 0-18 PO?

De school gebruikt ODIN als methode voor sociaal-emotioneel leren.