
Schoolweging
De schoolweging van Al Iman is 33,75 , met een spreiding van 6,58 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,95% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau bereikt, overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93,36%). Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 20,51% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 12,82% havo/vwo-combinaties. Praktijkonderwijs blijft beperkt (0% vs. 1,01% regio). Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t-adviezen (17,95%), wat de heterogeniteit van de leerlingenpopulatie weerspiegelt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Al Iman | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.64 | 174.01 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op Al Iman maken we gebruik van ParnasSys als Leerlingvolgsysteem (LVS) om de voortgang van onze leerlingen nauwkeurig te volgen. We meten de tussenresultaten met zowel methodegebonden toetsen als niet-methodegebonden toetsen. Voor de niet-methodegebonden toetsen maken we gebruik van CITO Kleuter in Beeld en Leerling in Beeld. Na elke CITO-meting volgt een groepsbespreking en een leerlingbespreking. Tijdens deze besprekingen analyseren de leerkrachten de resultaten en bekijken ze welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben. Op basis van deze analyses worden de groepsplannen en leerlingplannen aangepast om beter aan te sluiten bij de behoeften van de leerlingen. Dit proces volgen we volgens de principes van Handelingsgericht Werken (HGW) en Opbrengstgericht Werken (OGW). De HGW werkwijze houdt in dat we werken vanuit de onderwijsbehoeften van de leerlingen, waarbij we rekening houden met de mogelijkheden en de context van elke leerling. We streven ernaar om ons onderwijs zo in te richten dat het aansluit bij de individuele leerbehoeften en ontwikkeling van onze leerlingen. De OGW werkwijze houdt in dat we systematisch en doelgericht werken aan het verbeteren van de leerprestaties van onze leerlingen. Dit betekent dat we voortdurend de resultaten monitoren en op basis daarvan ons onderwijsaanbod aanpassen om optimale leeropbrengsten te realiseren. Door deze aanpak kunnen we elke leerling de juiste ondersteuning bieden om de tussenresultaten te behalen. We betrekken ouders actief bij dit proces door hen regelmatig te informeren over de voortgang van hun kind en de geplande ondersteuning. Dit zorgt ervoor dat iedereen betrokken is bij het leerproces en we samen werken aan het succes van de leerlingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 33,33% boven advies (vs. 25,27% regio) toont de school zich voorzichtig in advisering. Het lage percentage onderadviezen (13,89% vs. 11,81% regio) past bij het intensieve monitoring- en begeleidingssysteem zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Als de leerlingen van de Al Iman aan het einde van groep 8 de school verlaten, zijn ze als jonge burgers klaar om de wereld tegemoet te treden. Ze zijn als jonge burgers geworteld in hun eigen identiteit maar toch actief betrokken bij anderen. Deze kinderen hebben geleerd om op een positieve manier bij te dragen aan de samenleving, terwijl ze ook de kunst beheersen om verschillen te omarmen en overeenkomsten te vinden. Met een stevige basis van kennis over rechten en plichten, hebben ze de vaardigheden om deze kennis in de praktijk toe te passen, waarbij de school als een oefenplaats heeft gediend. Ze begrijpen het belang van wederkerigheid en handelen naar het principe van "behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden". Deze jonge burgers zijn in staat om moed en mededogen in balans te brengen, terwijl ze de wereld om hen heen begrijpen vanuit hun eigen unieke perspectief. Belangrijk is dat ze geleerd hebben om niet in een eigen bubbel te blijven, maar open te staan voor diversiteit en nieuwe ervaringen. Zo stappen ze vol vertrouwen de toekomst tegemoet, klaar om een positieve impact te maken in de wereld. Hoe willen we deze visie in de school vormgeven: Uitgaan van de nieuwe kerndoelen van de SLO. In samenwerking met ouders, leerlingen, Directe omgeving en externen. Participatie van de leerlingenraad. Al Iman als oefenplaats. Koppelen van burgerschap aan de bestaande methodieken (waaronder bv. Leefstijl en Nieuwsbegrip) en projectweken (Verdraagzaamheid). Meting middels vragenlijsten (WMK PO) en in de toekomst mogelijk via leerlingportfolio. LEES MINDER
Democratie
Participatie
Identiteit
Wat is de werkwijze van Islamitische Basisschool Al Iman voor sociale ontwikkeling?
Islamitische Basisschool Al Iman besteedt aandacht aan basiswaarden door deze cyclisch aan te bieden. Verspreid over vier schooljaren komen zeven basiswaarden aan bod, waarbij er jaarlijks twee centraal staan tijdens projectweken. Daarnaast vinden er gedurende het schooljaar diverse activiteiten plaats die verband houden met de basiswaarden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Islamitische Basisschool Al Iman om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Islamitische Basisschool Al Iman gebruikt WMK en vanaf schooljaar 2024-2025 'Leerling in Beeld' om sociale opbrengsten te registreren.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Islamitische Basisschool Al Iman?
Islamitische Basisschool Al Iman gebruikt de methodes 'Leefstijl' en 'Taakspel' voor sociaal-emotioneel leren.