IKC De Duinvlinder
Verlengde Duinvalleiweg 317
1361 BR Almere

Schoolweging

Schoolweging
28.11
Spreiding
6.38

De schoolweging van De Duinvlinder is 28,11 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,1% scoort op het fundamenteel niveau, significant boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 48,6%. Dit toont aan dat de school succesvol uitdaagt tot hogere prestaties, ondanks de relatief jonge leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies laat een sterke focus zien op havo (51,85%) en vwo (11,11%). Dit overtreft regionale vergelijkingen (16,07% havo, 18,61% vwo). Het praktijkgerichte aanbod blijft beperkt (3,7% vmbo-b), wat past bij de populatie met een schoolweging van 28,11. Opvallend is het hoge percentage tweetalige adviezen (7,41% vmbo-(g)t/havo), mogelijk door Engelstalig onderwijs in het IKC-concept.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe DuinvlinderGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op IKC De Duinvlinder worden de leerlingen als volgt gevolgd in hun ontwikkeling: Fase 1 t/m 4 (groep 1 en 2) De leerlingen worden geobserveerd door de mentoren, waarna de resultaten worden verwerkt ons leerlingvolgsysteem (Leerlijnen Jonge Kind van ParnasSys). Aan de hand van deze observaties wordt het onderwijsaanbod voor de komende period daar waar nodig bijgesteld Fase 5 t/ 16 (groep 3 t/m 8): Observaties tijdens de les en methode gebonden toetsen worden gebruikt om te evalueren of de doelen van een leerplanperiode behaald zijn. Tevens wordt bekeken of de interventies voldoende hebben bijgedragen aan het behalen van de gestelde doelen. Het onderwijsaanbod wordt daar waar nodig bijgesteld, rekening houdend met de (specifieke) onderwijsbehoefte van de leerling. Voor de tussen- en eindmeting worden controletaken (Cito LOVS) afgenomen. De resultaten van de controletaken worden geanalyseerd, de ingezette interventies worden geëvalueerd. Op basis van deze conclusies worden er nieuwe doelen opgesteld en/of een plan van aanpak gemaakt. Algemeen Twee keer per jaar presenteren de intern begeleider en directie de opbrengsten op schoolniveau. Naar aanleiding van de analyses op groeps- en individueel niveau, vindt een groeps- en leerlingbespreking plaats. De mentor kan dan zijn/haar ondersteuningsvragen bespreken met de intern begeleider. Fase verlengen of versnellen Normaal gesproken doorloopt een kind alle fases in acht schooljaren. Sommige kinderen hebben echter meer tijd nodig of gaan juist versneld door de lesstof heen. In ons Protocol fase verlengen en versnellen staat beschreven op basis waarvan wij beslissen of een kind (versneld) door kan stromen naar de volgende fase of juist doorgroeit in de huidige fase. Bij deze beslissing wordt u als ouder tijdig betrokken: bij de tussentijdse voortgangsgesprekken in november/april zal met u worden besproken dat uw kind in januari/juli mogelijk in aanmerking komt voor fase verlengen of versnellen. De uiteindelijke beslissing om een leerling wel of niet door te laten stromen naar de volgende fase wordt altijd door de school genomen. Het Protocol fase verlengen en versnellen is in te zien op school.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

31,58% van de leerlingen presteert onder hun advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit zou kunnen samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie (spreiding 6,38 in schoolweging). Echter, 10,53% presteert boven advies, wat wijst op goede doorstroommogelijkheden voor talent. De school zet in op coachingstrajecten voor een betere match tussen advies en VO-prestaties.

Sociale ontwikkeling

Wij werken aan ons pedagogisch klimaat middels het programma van De Vreedzame School. Met dit programma streven wij er naar een klimaat in de unit en school te creëren, waarin betrokkenheid en verantwoordelijkheid van de leerlingen centraal staat. De school wordt gezien als een 'democratische gemeenschap', waarin iedereen een stem heeft, zich gezien en gehoord voelt en op een positieve manier met elkaar omgaat. Met het programma van De Vreedzame School besteden we aandacht aan basale sociale-emotionele en burgerschapscompetenties die wenselijk zijn in een democratische samenleving. De leerlingen leren deze vaardigheden en competenties vooral door te doen. De unit en de school vormen hiervoor de oefenplaatsen. Middels De Vreedzame School wordt gewerkt aan de volgende doelstellingen: gezamenlijk besluiten kunnen nemen oplossen van conflicten verantwoordelijk opstellen t.a.v. de gemeenschap openstaan voor verschillen tussen mensen democratisch ABC LEES MINDER

Zelfvertrouwen

Zelfkennis

Zelfrespect

Wat is de werkwijze van IKC De Duinvlinder voor sociale ontwikkeling?

IKC De Duinvlinder besteedt aandacht aan groepsvorming door omgangsafspraken te maken, taken te verdelen en leerlingen te laten samenwerken. Er wordt wekelijks een les van De Vreedzame School gegeven met thema's als 'We horen bij elkaar', 'We lossen conflicten zelf op', 'We hebben oor voor elkaar', 'We hebben hart voor elkaar', 'We dragen allemaal een steentje bij', en 'We zijn allemaal anders'. Kinderen in de bovenbouw kunnen leerlingmediator worden en leren bemiddelen bij conflicten. Er is een veiligheidsbeleid aanwezig met uitgebreide informatie over de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Duinvlinder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC De Duinvlinder gebruikt geen specifieke registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Duinvlinder?

IKC De Duinvlinder gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.