De Optimist
Hildo Kropstraat 20
1328 BC Almere

Schoolweging

Schoolweging
31.3
Spreiding
6.2

De schoolweging van De Optimist Almere is 31,30 , met een spreiding van 6,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 94,4% van de leerlingen gehaald, vergelijkbaar met landelijke gemiddelden (94,8%). Hiermee voldoet de school ruimschoots aan de inspectienorm van 85%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 41,2%. Dit duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 24,1% havo en 20,7% vwo (vs. 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd is het percentage praktijkonderwijsadviezen (6,9% vmbo-b/k) hoger dan gemiddeld (5,6% regio), wat past bij de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Optimist AlmereGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In februari analyseren leerkrachten de resultaten van de CITO toetsen op groepsniveau, directie en de intern begeleiders op schoolniveau. We bekijken of we de streefdoelen die we hebben gesteld behaald hebben en hoe dat komt. Over deze analyses gaan we in gesprek en halen de belangrijkste bevindingen eruit. Op grond hiervan wordt een plan van aanpak geschreven op groepsniveau en kunnen er accentverschuivingen in het jaarplan plaatsvinden. In juni/juli herhaalt bovenstaande proces zich met de CITO-Eind resultaten. Dit resulteert in een nieuw jaarplan op schoolniveau en op groepsniveau een adequate overdracht voor de nieuwe leerkracht. Voor groep 8 geldt dat dit proces iets eerder loopt in verband met een andere planning van toetsing door de afname van de doorstroomtoets. Dit betekent dat leerkrachten, IB en MT systematisch de cyclus doorlopen van: -het vaststellen van de doelen (prestatie indicatoren) t.a.v. de leerprestaties; -specifiek inrichten van het onderwijsprogramma- en proces; -het meten van de opbrengsten; -het interpreteren en analyseren van de gegevens gericht op handelingsgericht werken; -bijstellen van de instructie, het programma en (soms) de doelen, onderwijstijd, etc. Toetsen op Maat Bij ons op school toetsen wij de kinderen die dat nodig hebben op maat. Dat betekent dat een leerling die een eigen leerlijn heeft een toets maakt die aansluit bij zijn/haar ontwikkelingsniveau. Dat doen wij, omdat het voor de leerling prettig is om een toets te maken die past bij zijn/haar niveau en waarbij hij/zij ook kan laten zien wat er het afgelopen half jaar geleerd is. Wij willen graag een goed beeld van de ontwikkeling van uw kind krijgen: wat wordt beheerst en wat nog niet? Aan de hand van al die resultaten schrijven de leerkrachten een plan waarin staat aan welke doelen zij de komende periode met de groep en individuele leerlingen gaan werken. Doordat alle toetsen van een leergebied zijn gekoppeld aan dezelfde vaardigheidsschaal, kunnen toetsen van één leergebied leiden tot eenzelfde vaardigheidsscore. De E6-toets en de M7-toets kunnen bijvoorbeeld eenzelfde vaardigheidsscore opleveren. Het verschil is dat de leerling bij de E6-toets relatief meer opgaven goed moet maken om dezelfde vaardigheidsscore te behalen. Wanneer de leerling de E6-toets maakt, zal hij meer succeservaringen hebben dan wanneer hij de M7-toets maakt. De toetsuitslag is echter in beide gevallen betrouwbaar. Als een leerling bij de vorige CITO-afname bijna alle vragen goed of fout heeft gemaakt en daarmee dus niet heeft kunnen laten zien wat hij allemaal (wel) kan, nemen wij een toets van een hoger of lager niveau af. Zo kunnen wij het vaardigheidsniveau van de leerling preciezer in beeld brengen. Uiteindelijk kunnen wij daarmee ook goed zien of kinderen het (referentie)niveau beheersen om straks goed in te kunnen stromen in het Voortgezet Onderwijs.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 35,7% van de leerlingen boven hun advies presteert, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 9,5% zit onder advies, wat het effect onderstreept van de beschreven 'systematische doorstroommonitoring' in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Aan ons onderwijs ligt een bepaalde kijk op mens en samenleving ten grondslag. Deze visie hebben we verwoord in een aantal basisprincipes: Ieder mens is uniek en mag zijn of haar eigen identiteit ontwikkelen. We ondersteunen kinderen hierbij door te werken aan zelfstandigheid, zelf keuzes maken, kritisch bewustzijn, creativiteit en sociale rechtvaardigheid. Wij geloven in gelijke kansen voor alle kinderen ongeacht ras, nationaliteit, geslacht, seksuele geaardheid, sociaal milieu, levensbeschouwing. Op onze school vinden we het belangrijk dat kinderen zich ontwikkelen door ervaren, ontdekken en onderzoeken. Een positief pedagogisch klimaat is een belangrijke voorwaarde voor kinderen om zich optimaal te ontwikkelen. Plezier hebben in het leren en het omgaan met de ander, zelfvertrouwen, elkaar iets gunnen, een positieve werkhouding, hulpvaardigheid, concentratie,creativiteit en saamhorigheid zijn onze graadmeters. Wij werken hier met elkaar voortdurend aan. LEES MINDER

Samen

Iedereen is uniek

Respect voor elkaar

Wat is de werkwijze van De Optimist voor sociale ontwikkeling?

Het team van De Optimist geeft graag het goede voorbeeld en gelooft in gezamenlijke verantwoordelijkheid, waarbij de kwaliteiten en talenten van ieder individu worden gezien en benut. De school streeft naar een positief groepsklimaat met duidelijke regels, waarbij gewerkt wordt met 'De Gelukskoffer', een methode gebaseerd op positieve psychologie. Deze methode richt zich op thema's als geluk, positief denken, dankbaarheid, talenten, zelfvertrouwen, toekomstdromen en geluk doorgeven. De Optimist zet professionals in, zoals 'Sterk in de Klas', 'Oké op school' en een orthopedagoog, en maakt gebruik van methodes als 'Teach like a Champion', de Kanjertraining, Taakspel en Grip op de Groep/Klassenkracht.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Optimist om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Optimist gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Optimist?

De Optimist gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Taakspel, Teach like a champion, Grip op de groep en Gelukskoffer.