De Kleine Wereld
Heliumweg 61
1362 JA Almere

Schoolweging

Schoolweging
34.8
Spreiding
5.88

De schoolweging van De Kleine Wereld Almere is 34,80 , met een spreiding van 5,88 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 92,6% behaalt vrijwel iedere leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. De school presteert hiermee 0,76 procentpunt onder het vergelijkingsgemiddelde (93,4%), maar blijft binnen acceptabele marges.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau van 45,4% overtreft de inspectienorm van 36,3%, wat aangeeft dat bijna de helft van de leerlingen een hogere cognitieve ambitie waarmaakt. De score ligt echter 3,8 procentpunt onder het vergelijkingsgemiddelde van 49,2%, wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen laten een duidelijk spectrum zien, waaruit blijkt dat 30% van de leerlingen boven hun advies presteert in het voortgezet onderwijs. Vergeleken met vergelijkbare scholen, waar gemiddeld 18,6% een vwo-advies krijgt, toont dit de potentie van de leerlingenpopulatie. Het ontbreken van geregistreerde adviezen (100% onbekend) vraagt om nadere analyse, maar de doorstroomcijfers suggereren effectieve begeleiding.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Kleine Wereld AlmereGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op De Kleine Wereld wordt continu de kwaliteitscyclus doorlopen volgens de PDCA-cirkel: Plan, Do, Check, Act. Binnen onze grote zorgcyclus nemen wij twee keer per jaar toetsen af van ons leerlingvolgsysteem: Cito Leerling in Beeld. Naast toetsen voor rekenen, spelling en lezen vullen wij ook één keer per jaar een vragenlijst in over de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Deze toetsen kunnen inzicht geven in de ontwikkeling van een leerling, maar ook in de ontwikkeling van onze school. Door deze opbrengsten met elkaar te analyseren, krijgen we inzicht in wat schoolbreed, op groepsniveau of voor een individuele leerling nodig is. Hier kunnen wij ons onderwijs op afstemmen en met elkaar belangrijk accenten bepalen om de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 10% van de leerlingen die onder advies presteren - tegen 11,8% landelijk - toont de school een effectieve advisering. De 30% bovenadvies-score overtreft het landelijk gemiddelde (25,3%), wat aansluit bij het gepersonaliseerde leerplan dat in het schoolprofiel wordt benadrukt.

Sociale ontwikkeling

Kinderen brengen een groot deel van hun tijd op school door. Het is daarom belangrijk dat de school een prettige omgeving is om in te verkeren. De sfeer in een groep heeft alles te maken met de manier waarop we met elkaar omgaan. Dat gebeurt in een omgeving waar kinderen weten wat er van hen verwacht wordt, maar ook wat ze van de ander mogen verwachten. We vinden het belangrijk om op onze school een leer- en opvoedingsklimaat te scheppen waarin kinderen zich veilig en geaccepteerd voelen, waarin er aandacht is voor ieder individu en waarin teamleden, ouders/verzorgers en kinderen respectvol met elkaar omgaan. We willen samen met de kinderen werken aan een veilige omgeving. Immers, een kind dat zich veilig voelt, ontwikkelt zelfvertrouwen en een goed gevoel van eigenwaarde. De Kleine Wereld staat voor: wij geloven in de kracht van samen. Dit betekent dat wij het belangrijk vinden dat alle leerlingen zich op school veilig voelen en zichzelf durven zijn. We accepteren iedereen zoals hij/zij is. We hebben respect voor elkaar. Voor het respectvol met elkaar omgaan, is iedere leerling (en leerkracht en ouder) verantwoordelijk.  Deze waarden krijgen inhoud in onze dagelijks omgang met de kinderen. We zien een sterke relatie tussen sociaal-emotionele ontwikkeling (o.a. omgaan met de ander en de omgeving en ontwikkeling van sociale vaardigheden), actief burgerschap en sociale cohesie. Onze school is een ontmoetingsplaats, waar kinderen leren luisteren, belangstelling hebben voor anderen en zich samen kunnen ontwikkelen. LEES MINDER

Zelfbewust

Respectvol

Saamhorigheid

Wat is de werkwijze van De Kleine Wereld voor sociale ontwikkeling?

De Kleine Wereld besteedt preventief aandacht aan de sociaal-emotionele ondersteuning van leerlingen. Sociaal gedrag is aan te leren. De school streeft naar een sociaal en emotioneel veilig school- en klassenklimaat. De school werkt met de Vreedzame School, een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap, waarbij de klas en school worden beschouwd als een leefgemeenschap. Er wordt gewerkt met Gouden Weken aan het begin van het schooljaar om de groepsvorming te bevorderen. Gedurende het schooljaar wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart gebracht met behulp van de vragenlijsten van Cito Leerling in Beeld.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Kleine Wereld om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Kleine Wereld gebruikt Cito Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Kleine Wereld?

De Kleine Wereld gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.