Basisschool De Ark
Middenhof 210
1354 EV Almere

Schoolweging

Schoolweging
34.43
Spreiding
6.03

De schoolweging van De Ark Almere is 34,43 , met een spreiding van 6,03 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93.9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke signaleringswaarde van 85%. De intensieve taalondersteuning via het Taalcentrum vanaf groep 7 draagt hieraan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

62.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 36.3%. Dit reflecteert de effectieve basisondersteuning en dubbele instructielijnen zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweespalt: 27.8% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t of hoger advies (tegen 16.5% bij vergelijkbare scholen), maar tegelijk is het praktijkonderwijsadvies met 5.6% relatief hoog (landelijk: 1.01%). Dit weerspiegelt de combinatie van ambitieuze doelen en aandacht voor zorgleerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Ark AlmereGemeente AmsterdamNederland
LIB176.37174.01175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op De Ark zijn wij continu bezig met het in kaart brengen en actueel houden van de kwaliteit van het onderwijs aan uw kind. We analyseren de toetsresultaten (CITO-LIB en methode toetsen), observeren de leerlingen en analyseren uitkomsten van vragenlijsten. Aan de hand van de analyses worden verbeterpunten geïdentificeerd en stellen we plannen op, waarbij scholing van het team veel aandacht krijgt. Wij werken planmatig en cyclisch, samenwerking in het team vinden wij hierbij essentieel. In de groepen 1-2 volgen wij de ontwikkelingen van de leerlingen door middel van het observatiesysteem Inzichtelijk. Vanaf groep 3 volgt de school de ontwikkeling van de leerlingen door middel van observaties, methodetoetsen en toetsen van CITO-Leerling in Beeld (LIB). De school heeft hierdoor zicht op de specifieke onderwijsbehoefte van kinderen en kunnen het onderwijsaanbod hierop afstemmen. In groep 8 nemen wij in februari de doorstroomtoets van CITO-LIB af. Eens in de vier jaar wordt een meerjarenplan (het zogenaamde schoolplan) gemaakt en de visie bijgesteld. Aan de hand van de meerjarenplanning worden elk jaar speerpunten vastgesteld. Daarnaast analyseert het team twee keer per jaar de resultaten van haar onderwijsaanbod met behulp van de CITO-LIB M- en E toetsen. De analyse gebeurt zorgvuldig aan de hand van verdiepende vragen. Met de conclusies van de analyse kijken wij naar wat goed gaat, wat we moeten behouden, wat beter kan en welke onderwijskundige maatregelen daarvoor nodig zijn. Ouder- en leerlingtevredenheidspeilingen worden eens per jaar tot vier jaar uitgevoerd. Aandachtspunten die daaruit naar voren komen, worden meegenomen in het schoolplan van het nieuwe schooljaar of, indien daar aanleiding toe is, zoveel eerder als mogelijk.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8.7% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.8%), terwijl 69.6% op niveau blijft. De 'grondige ontwikkelingsmonitoring' uit het schoolondersteuningsprofiel lijkt hier effectief: leerlingen worden zorgvuldig geplaatst.

Sociale ontwikkeling

Onze ankerwoorden; liefde, respect, vertrouwen en veiligheid zijn het uitgangspunt bij alles wat wij doen. Dus ook bij ons pedagogisch klimaat Wij zorgen ervoor dat de kinderen kunnen leren, zich prettig en veilig voelen in de klas en op het speelplein en met plezier naar school gaan. Je mag zijn wie je bent en hoe jij je voelt! Een goed pedagogisch klimaat is een voorwaarde voor het overdragen van kennis en vaardigheden. Sociaal-emotionele vorming is een wezenlijk onderdeel van de ontwikkeling van ieder kind. Daarom werken wij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling met als basis een open, positieve en oplossingsgerichte houding van kinderen en leerkrachten. Hiervoor gebruiken wij de methoden Kanjertraining en Taakspel. De begeleiding door onze Groepsgeluktrainer kan ingezet worden. LEES MINDER

Respect voor iedereen

Veiligheid en vertrouwen

Oplossingsgerichte houding

Wat is de werkwijze van Basisschool De Ark voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Ark gebruikt de Kanjertraining, een methode die bestaat uit lessen en oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden of te verbeteren. Doelen zijn het bevorderen van vertrouwen en veiligheid, het versterken van sociale vaardigheden, beheersing van oplossingsstrategieën bij pesten, bewustwording van eigenheid, leren om verantwoordelijkheid te nemen, het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie, en het bevorderen van ouderbetrokkenheid. Alle leerlingen worden gevolgd aan de hand van het leerlingvolgsysteem KanVas. De school monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen via een vragenlijst van Scholen met Succes. Elk jaar worden leerlingen uit de groepen 7 en 8 bevraagd naar hun bevindingen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Ark om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Ark gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Ark?

Basisschool De Ark gebruikt de Kanjertraining en schoolontwikkeling: Sterk in Executieve Functies (STEF) voor sociaal-emotioneel leren.