
Schoolweging
De schoolweging van Het Kompas Alkmaar is 29,54 , met een spreiding van 6,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het Kompas presteert uitstekend op het fundamenteel niveau: 98% van de leerlingen behaalt dit basisniveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
42,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 47,1% ligt. Dit suggereert uitdagingen in het realiseren van geavanceerde leerdoelen, mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,54).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweespalt: 31,43% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t-advies of hoger (tegen 35,9% bij vergelijkbare scholen), terwijl 2,86% een praktijkgericht vmbo-b/k-advies ontvangt (iets boven regionale 1,18%). Opvallend is het relatief hoge percentage onderadvisering (31,43%), wat mogelijk samenhangt met de kritische houding van de school ten opzichte van standaardtoetsen, zoals beschreven in hun onderwijsvisie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Kompas Alkmaar | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Bij onderwijsdoelen horen resultaten. Resultaten zijn belangrijk om te weten of de leerling de doelstelling heeft behaald of dat de leerling nog extra ondersteuning nodig heeft om de doelen te behalen. De tussenresultaten zijn voor ons een extra meting om te weten wat de leerling wel beheerst om daarmee een plan te kunnen maken voor het toekomende leerpad.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 31,43% van de leerlingen onder advies (ten opzichte van 11,81% landelijk) valt een substantiële discrepantie op. Dit kan verklaard worden door de combinatie van een kritische adviesvoering en de bewuste keuze om niet 'teaching to the test' toe te passen, zoals vermeld in hun beleid. Desalniettemin presteert 11,43% boven advies, wat aansluit bij het intensieve maatwerk in de doorstroombegeleiding.
Sociale ontwikkeling
Op Het Kompas zijn wij van mening dat kinderen pas kunnen ontwikkelen als zij zich veilig voelen en met plezier naar school gaan. Veilig voelen is vanwege deze reden ook ons belangrijkste anker.
Kennis
Veiligheid
Persoonlijke doelen
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Het Kompas voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool Het Kompas werkt met de methode ‘Kinderen en hun sociale talenten’, vallend binnen het leergebied ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’. Deze methode voldoet aan de inhoudelijke eisen van de kerndoelen 34 t/m 39. De leerlingen oriënteren zich op zichzelf, leren omgaan met elkaar, het oplossen van problemen en geven betekenis aan hun bestaan. ‘Kinderen en hun sociale talenten’ bevordert ook actief burgerschap en sociale integratie, een wettelijke opdracht voor scholen sinds 2006. Taakspel wordt gebruikt in de groepen 3 t/m 8 om een positief en veilig klassenklimaat te creëren, bevordert taakgericht gedrag en reduceert ongewenst gedrag. Taakspel is een effectief gedragsveranderingsprogramma met een positieve invloed op pestgedrag. Vanaf groep 5 wordt de Ringaanpak ingezet, gericht op het positief beïnvloeden van groepsdynamica. De Ringaanpak werkt constructief en oplossingsgericht aan functionele diversiteit en talentontwikkeling, een positief groepsklimaat, groepsverantwoordelijkheid, betere prestaties en betere samenwerking. De Ringaanpak wordt preventief ingezet.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Het Kompas om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool Het Kompas gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Het Kompas?
Rooms Katholieke Basisschool Het Kompas gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun sociale talenten, Taakspel, en De Ringaanpak.