
Schoolweging
De schoolweging van Erasmus Alkmaar is 29,95 , met een spreiding van 5,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95.5% behaalt bijna alle leerlingen het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit toont aan dat basale onderwijskwaliteit gewaarborgd blijft, ondanks de krimp en complexere populatie. De score is nagenoeg gelijk aan vergelijkbare scholen (95.88%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het behaalde streefniveau van 48.65% ligt net boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde (47.1%), maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 57.79%. Dit past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie. De school zet volgens het schoolplan extra in op 'opbrengstgericht werken' om deze scores te verbeteren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
37% van de adviezen is havo/vwo of hoger (4.35% praktijkonderwijs vs 1.01% regio). De sterke focus op doorstroomcombinaties (21.74% vmbo-k/gt en 17.39% vmbo-gt/havo) toont maatwerk in advisering. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen (47.82%), wat past bij de schoolvisie op 'doorlopende ontwikkelmogelijkheden'.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Erasmus Alkmaar | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op basisschool Erasmus willen we de ontwikkeling en het leren van de kinderen zichtbaar maken. We willen weten wat het kind kan en wat de volgende ontwikkel/ leerstap wordt. Zo kunnen we de juiste activiteiten inplannen voor die ontwikkelstap. We volgen de ontwikkeling van de leerlingen van groep 1 tot en met groep 8 om ons onderwijs aan het kind goed in te kunnen plannen. In de oudergesprekken bespreken we de ontwikkeling van het kind. Naast het observeren en regelmatig terugvragen om de kennis en ontwikkeling te borgen gebruiken we in de onderbouw Inzichtelijk en in de midden en bovenbouw onafhankelijke LVS-toetsen van diatoetsen.nl Twee keer per jaar worden die toetsen afgenomen voor onder andere rekenen, lezen en taal. Hiermee borgen we dat de leerlingen eind groep 8 de ontwikkeling hebben doorgemaakt passend bij hun potentie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
62.5% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegen 62.93% landelijk. Het lage percentage onderadvisering (4.17% vs 11.81%) toont zorgvuldige advisering. 33.33% stroomt door boven advies, wat het beleid voor 'uitdagende leeromgevingen' bevestigt.
Sociale ontwikkeling
De school is een mini-samenleving. We leren de kinderen in school hoe we goed en fijn samen kunnen leven en leren. Soms gaat er iets mis in hoe we met elkaar omgaan. Fouten maken mag natuurlijk en we leren de kinderen dan ook hoe ze dit zelf met elkaar kunnen oplossen. We hebben heel veel aandacht voor een goede en fijne omgang met jezelf en de ander en zetten positieve aspecten daarvan veel en graag in het zonnetje. Wat aandacht krijgt dat groeit! LEES MINDER
Respect
Meedoen
Verantwoordelijkheid nemen
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Erasmus voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool Erasmus werkt met de methodiek De Vreedzame School om een sociaal fijne leer- en leefomgeving te creëren voor leerlingen en personeel. Er wordt lesgegeven en er wordt samen een cultuur gevormd waarin iedereen zichzelf kan zijn en een positieve bijdrage kan leveren. De sociale veiligheid wordt gemonitord met Inzichtelijk (groep 1 en 2) en de SEO vragenlijst (groep 3 t/m 8). De resultaten worden gebruikt om in het onderwijs te focussen op specifieke sociaal-emotionele thema's.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Erasmus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool Erasmus gebruikt Inzichtelijk in groep 1 en 2 en de Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEO) in de hogere groepen om de sociale opbrengsten te evalueren.