Wat is Blooms taxonomie?
Stel je voor: een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in verschillende soorten leerdoelen. Dat is Blooms taxonomie in een notendop. Ontwikkeld in de jaren 50 door Benjamin Bloom en zijn team, is deze taxonomie een soort ladder van denkvaardigheden. Het helpt je om bewuster na te denken over *wat* je wilt dat studenten leren, en *hoe* je dat het beste kunt aanpakken. Het resultaat? Onderwijs dat beter aansluit op het niveau van je studenten en de gewenste competenties.
De niveaus van Blooms taxonomie
Blooms taxonomie kent verschillende niveaus, die oplopen in complexiteit. De originele versie telde er zes: kennis, begrip, toepassing, analyse, synthese en evaluatie. Later is de taxonomie herzien (in 2001), met als resultaat een vernieuwd schema: onthouden, begrijpen, toepassen, analyseren, evalueren en creëren. In de herziene versie ligt de focus meer op actie: wat *kunnen* studenten na de les, in plaats van alleen wat ze *weten*?
Toepassing in het onderwijs
Hoe kun je Blooms taxonomie nu in de praktijk gebruiken? Simpel: bij het formuleren van je leerdoelen, het ontwikkelen van lesplannen en het ontwerpen van toetsen. Door leerdoelen op verschillende niveaus te formuleren, stimuleer je studenten om verder te kijken dan het onthouden van feiten. Je daagt ze uit om kritisch na te denken, problemen op te lossen en verbanden te leggen. Stel bijvoorbeeld dat je studenten iets wilt leren over klimaatverandering. In plaats van alleen te vragen 'wat is klimaatverandering?', kun je ze ook vragen om de oorzaken te analyseren en mogelijke oplossingen te evalueren.
Conclusie
Blooms taxonomie is dus veel meer dan een abstract model; het is een praktische tool die je helpt om je onderwijs te verbeteren. Door bewust te kiezen voor leerdoelen op verschillende niveaus, creëer je een stimulerende leeromgeving waarin studenten de vaardigheden ontwikkelen die ze nodig hebben om te slagen in de complexe wereld van vandaag. Gebruik het als inspiratie om je studenten uit te dagen en ze optimaal voor te bereiden op de toekomst.